Forum

Stikkelsbærkiwi visner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tanja Sørensen, 25. juli 2017 kl. 21.52

Hej
Jeg håber der er nogle herinde, der kan hjælpe mig til at blive klogere på, hvad der er galt med mine stikkelsbærkiwi.

Jeg fik dem her i foråret og de var flotte grønne. Efterhånden er de begyndt at visne mere og mere, også nye skud. :-(
Jeg tror ikke det er pga. vandmangel, da jeg vander dem.

De står op ad en sydvendt husmur.

Nogle ideer til hvad det kan være?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Sørensen, 25. juli 2017 kl. 21.53

Der kommer lige et billede mere her, hvor man kan se bladene bedre.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. juli 2017 kl. 22.13

Det er sikkert jorden det er galt med. Op ad en mur er der ofte muraffald med kalk i jorden. Klip den ned til lidt over nederste vandrette bræt, sæt den i alm. god havejord i en urtepotte, vand godt og stil den i skygge og læ til den skyder igen.
De første par år bør den beskyttes med fx et stykke fiberdug på forårsdage med høj sol og risiko for nattefrost.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 25. juli 2017 kl. 23.21

Mini- eller stikkelsbærkiwi (Actinidia arguta) foretrækker en let sur jord.

Ph-værdien skal helst være mellem 5,5- 6,5. Ph bør ikke overstige 7.

Forsøg opgravning og plantning i potte til den evt. kommer sig. Når du atter planter den ved muren bør kalk og mørtelrester fjernes, og erstattes med ny let sur jord.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Sørensen, 26. juli 2017 kl. 8.15

Ja det kan være det er det, der er galt. Der har stået roser på stedet i mange år før jeg fik minikiwierne.

Da jeg plantede dem ud, blandede jeg jorden med lidt fra en plantesæk.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. juli 2017 kl. 8.15

hvis du har hund - kan det være derfor hvis det er en hanhund

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Sørensen, 26. juli 2017 kl. 8.16

Jeg har hund, men det er en hunhund :-)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 26. juli 2017 kl. 9.32

Jeg ville også prøve at grave den op og være lidt sød ved den. Tjek evt rødderne for musegnav. Klip vissent af den

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Sørensen, 26. juli 2017 kl. 10.39

Jeg prøver at grave dem op og sætte dem i potter i en periode og ser om det bliver bedre.

Det er bare så mærkeligt for de voksede fint i starten. Ved ikke om det så kan være fordi, der var næring nok i det jord, som var med dem.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. juli 2017 kl. 12.51

Hej Tanja stedet du har valgt til din Kiwi er forkert, der skal mere luft omkring rodhalsen, du har vandet, måske for tit, og nu er jorden blevet så sur, at rødderne har opgivet "ævret" derfor er bladene visnet, samtidig er planten næsten klistret op ad en mur der kan blive meget varm, og det tager så den sidste rest fugtighed i blade og stængler. Det bedste du kan gøre på nuværende tidspunkt er at omplante den i en potte/spand i en luftig jord (sandet) og sætte den et varmt beskyttet sted (ikke i stærk sol). Når din Kiwi skal plantes et blivende sted igen, skal du regne med et bed på min. 1 m2 og uden pyntesten, jorden skal have luft for at kunne "ånde". Hilsen Henry G.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Jensen, 27. juli 2017 kl. 11.24

Hej Tanja,
Det kan godt være jorden det er galt med, men det tror jeg ikke. Jeg købte min første minikiwi i begyndelsen af 90'erne. På planteskolen stod 30 minikiwi, og da kom tilbage et par par uger senere stod der 29 visne.
Planten skal vandes lige så snart bladene hænger lidt.
Da gul kiwi formentlig er en klon af alm. Kiwi og minikiwi prøvede jeg for nogle år siden at så frø fra gul kiwi. Minikiwi kan tåle ned til 30-40 graders frost, så mon ikke også gul kiwi kan det.
3 frø spirede, og for 5 år siden blomstrede den første - en han.
Også den visnede ned. For 2 år siden blomstrede den næste. Den er selvbestøvende og fik blommestore kiwier som alm. Kiwier.
Nu venter jeg på at den 3. plante skal blomstre.
Hilsen Kurt Jensen

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 30. juli 2018 kl. 20.26

Hej, jeg har haft minikiwi i maaaange år, og den har altid givet en overflod af frugter, mine og naboens børn blev trætte af at spise dem, og mine marmeladehylder var godt fyldte, men i år har der slet ikke været blomster, så den er nok ved at tørre væk, min bornholmerfigen, 3 meter høj, står til gengæld med et hav af flotte figner, og de står kun med ca 20 meters afstand. Næste år!!!!!!!!

Nyt svar til emnet »Stikkelsbærkiwi visner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stikkelsbærkiwi visner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider