Forum

Min kaktus har fået brune pletter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Müller, 29. juli 2017 kl. 8.23

De sidste par uger har min kaktus fået brune pletter. Der kommer flere og de bliver større. Er den blevet syg? Og i så fald, hvad kan jeg gøre for at redde den? Håber nogen kan hjælpe mig :)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. juli 2017 kl. 8.54

det er ikke en kakrus men en euphorbia - det ligner svamp - holder du den meget våd ? eller er det solskoldning - er det svamp så skal du skære ned til der ikke er mere brunt - pas på med den mælkesaft som fremkommer den kan gi´ kløe og eksem

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. juli 2017 kl. 8.54

kaktus

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Müller, 29. juli 2017 kl. 9.20

Hej Mogens og tak for svar :)
Den får måske en sjat vand 1 gang om måneden... Så det burde ikke være overvanding. Den stå et par meter fra vinduet, så der er ikke noget direkte sollys. Det er en jeg har arvet for 6 måneder siden. Den er ret stor... Kan jeg bare skære den over midt på og skære de angrebne arme af?
Vedhæfter lige et foto af den i fuld størrelse

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2017 kl. 10.08

Som Mogens skriver så er det ikke en kakrus (smil) men en euphorbia ingens som er en succulent fra det sydlige Afrika , det brune er råd , og hvis det ikke var en euphorbia som indeholder en meget giftig og farlig hvid mælkesaft , hvis det kommer i øjnene kan det skade og i værste fald forsage blindhed , så kunne man skære rådenskabet væk , men det ville give en grim plante .
Jeg ville smide den ud , og da den ikke er særlig stor , er den ikke noget at gemme på , og der er rigtig mange flotte succulenter og kaktus som er giftfrie og lette at dyrke.

Nyt svar til emnet »Min kaktus har fået brune pletter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Min kaktus har fået brune pletter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider