Skrevet af: Mette Müller, 29. juli 2017 kl. 8.23
De sidste par uger har min kaktus fået brune pletter. Der kommer flere og de bliver større. Er den blevet syg? Og i så fald, hvad kan jeg gøre for at redde den? Håber nogen kan hjælpe mig :)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. juli 2017 kl. 8.54
det er ikke en kakrus men en euphorbia - det ligner svamp - holder du den meget våd ? eller er det solskoldning - er det svamp så skal du skære ned til der ikke er mere brunt - pas på med den mælkesaft som fremkommer den kan gi´ kløe og eksem
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. juli 2017 kl. 8.54
kaktus
Skrevet af: Mette Müller, 29. juli 2017 kl. 9.20
Hej Mogens og tak for svar :)
Den får måske en sjat vand 1 gang om måneden... Så det burde ikke være overvanding. Den stå et par meter fra vinduet, så der er ikke noget direkte sollys. Det er en jeg har arvet for 6 måneder siden. Den er ret stor... Kan jeg bare skære den over midt på og skære de angrebne arme af?
Vedhæfter lige et foto af den i fuld størrelse
Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2017 kl. 10.08
Som Mogens skriver så er det ikke en kakrus (smil) men en euphorbia ingens som er en succulent fra det sydlige Afrika , det brune er råd , og hvis det ikke var en euphorbia som indeholder en meget giftig og farlig hvid mælkesaft , hvis det kommer i øjnene kan det skade og i værste fald forsage blindhed , så kunne man skære rådenskabet væk , men det ville give en grim plante .
Jeg ville smide den ud , og da den ikke er særlig stor , er den ikke noget at gemme på , og der er rigtig mange flotte succulenter og kaktus som er giftfrie og lette at dyrke.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Min kaktus har fået brune pletter?