Skrevet af: Maria W., 30. juli 2017 kl. 15.30
Kære alle, jeg har opdaget røde spindemider på min kaktus (eller måske det er en euphorbia ingens?), som jeg købte for blot 3 uger siden. Det har forårsaget gullige pletter (og derefter brunlige), der bliver ved med at sprede sig.
Jeg tror, at jeg er kommet af med miderne, men mit spørgsmål lyder, hvordan jeg kan »redde« planten nu. Bør jeg skære toppen af, eller vil det hele grimt? Hvis jeg efterlader den som med det brunlige/gullige, vil det så sprede sig til resten af planten?
Jeg håber, at I kan hjælpe mig.
Skrevet af: Svend Høst, 30. juli 2017 kl. 15.58
Prøv at læse denne tråd længere nede "Min kaktus har fået brune pletter?"
Skrevet af: Maria W., 30. juli 2017 kl. 15.59
Hej Svend,
Den har jeg læst. Så du ville anbefale, at jeg smider den ud fordi den heler grimt?
Skrevet af: Svend Høst, 30. juli 2017 kl. 16.47
Det ligner ikke røde spindemide angreb , men råd , problemet ved euphorbia er den meget giftige hvide mælkesaft , som det kan svære svært at stoppe når man skærer i den.
Det er meget lettere med kaktus , og de giver store flotte blomster , og så er de ugiftige...............
Skrevet af: Maria W., 30. juli 2017 kl. 16.51
Vi har fjernet omkring 15 røde små insekter og spindelvæv, så jeg gættede mig frem til, at det var spindemider. Jeg har læst noget om, at nogle putter knust kul på efterfølgende, måske det kan stoppe mælken?
Jeg har forsøgt at google, hvordan en sådan plante heler, men det er meget svært at finde noget om. Min frygt er, at den heler som på vedhæftede billede.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. juli 2017 kl. 8.45
hvis den heler grimt kan du jo bruge de nye skud og smide resten ud jeg ville godt haft set de mider det kan ha´ været små edderkopper - den type euphorbia plejer ikke at få spindemider
Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2017 kl. 10.01
Den beskårede plante på billedet er en kaktus , som Mogens skriver så redder man en rådplaget kaktus /succulent ved at skæret rådet væk og planten vil så reagere ved at sætte nye sideskud , da vækstpunktet i toppen er væk , de nye sideskud bruger man som nye planter , og smider den gamle plante ud .
Men jeg ville ikke gøre det med en euphorbia ingens , til dels på grund af den giftige mælkesaft , og at en ny plante kan fås til en billig penge i de fleste havecentere.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bør min kaktus beskære efter mideangreb?