Forum

Hvide pletter på violinfigen og gummitræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise G, 17. august 2017 kl. 13.13

Hej!

Jeg har netop købt en violinfigen og et gummitræ. Jeg har haft begge planter i en lille uges tid. Jeg har lagt mærke til, at der er nogle hvide pletter/skjolder oven på bladene. Bladene ser dog fine ud nedenunder. Jeg har prøvet at fjerne pletterne med en let fugtig klud, men uden held. Har I nogen idé om, hvad det kan være?

På forhånd tak!

Mvh.
Louise

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. august 2017 kl. 14.54

Det, jeg ser, ligner kalkskjolder.
Bliver bladene våde, når du vander?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise G, 20. august 2017 kl. 16.13

Tak for svar :)

Jeg sprøjter mine planter med vand engang imellem, så det er sikkert derfra. Ved du, om det skader planten med sådan nogle skjolder?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2017 kl. 16.56

Jeg ved ikke om den plante kan tåle kalk, men sprøjt med demineraliseret vand, så undgår du kalkpletterne.
Jeg bruger vandet fra affugteren.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. august 2017 kl. 17.03

Hej Louise når du overbruser dine planter vil der altid komme pletter på blade (og blomster), der ses mest tydeligt på mørkegrønne blade, det bedste er at tørre bladene på oversiden med en blød klud der er dyppet i Hvidtøl (nisseøl), planten bliver "glad" og giver blanke blade. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Hvide pletter på violinfigen og gummitræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvide pletter på violinfigen og gummitræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider