Skrevet af: Søren Winterberg, 18. august 2017 kl. 18.57
Hejsa
Jeg har for 3 år siden fået plantet ca 300 nye planter rundt om vores have, i et slags "mini" læhegn, hvoraf de 10 er Majtræer.
For ca. en måned siden begyndte en af dem at få lidt visne og misfarvede blade, og nu kan jeg se at det har spredt sig til de fleste af de andre også.
Det ligner at der er noget hvidt "et eller andet" under bladene, og så visner de ellers bare og falder af.
Jeg bliver jo straks grebet af panik, og frygter at de nu alle sammen går til. Men hvad fejler de, for de må have en eller anden sygdom.
Er der nogen som kan hjælpe mig med at kaste lys over det? Og eventuelt komme med råd til hvad der kan gøres for at afhjælpe det, hvis noget overhovedet?
Med venlig hilsen
Søren Winterberg
Skrevet af: Søren Winterberg, 18. august 2017 kl. 20.08
Et billede mere
Skrevet af: Søren Winterberg, 18. august 2017 kl. 20.12
Her et billede af undersiden af et af de døende blade
Skrevet af: Tom Andersen, 18. august 2017 kl. 21.09
Er det ikke bare tidligt efterårstegn og svampeangreb starter lidt hurtigere. Hvis der er dannet fine nye knopper til næste års vækst, tror jeg ikke du skal være urolig-
Kender dog ikke træet.
Skrevet af: Søren Winterberg, 18. august 2017 kl. 21.23
Som jeg kan se det, så er der dannet nye knopper til næste år, så det kan godt være du har ret. Jeg mindes dog ikke at have set det på den måde før, med det hvide under bladene. Det ligner næsten mug eller noget i den retning.
Har du ret vil det jo kun være dejligt. 😊
Skrevet af: Tom Andersen, 18. august 2017 kl. 22.03
Hen under efteråret vælter det jo frem med "mug" og skimmel, som en naturlig del af cykelturen :)
Skrevet af: Søren Winterberg, 18. august 2017 kl. 22.11
I så fald vil jeg glæde mig til at se planterne i live igen til næste år! :-)
Tak for input Tom.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. august 2017 kl. 10.39
Der er meldug og rustangreb på mange planter i øjeblikket. Nogle egeblade kan være helt hvide af meldug. Det har ingen betydning for træerne. Majtræer kan ikke slåes ihjel. Vi har dem som ukrudt i vestjylland.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Søren Winterberg, 19. august 2017 kl. 11.23
Hej Anne Marie
Tusind tak for dit svar! :-)
Jeg synes også at det virkede til at være noget andet end almindelig efterårs løvfald.
Skønt at høre at det er nogen sejlivede planter, jeg havde også håbet på at kunne nyde godt af dem i mange år fremover.
Rigtig god weekend til dig.
Med venlig hilsen
Søren Winterberg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdom i Majtræer (alm. hæg)