Forum

» dræber snegle« i komposten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 31. august 2017 kl. 20.04

Hej.
Jeg har mange dræbersnegle i min kompost kasse. Den står desværre lige foran et æbletræ, så det kan ikke undgås, der falder æbler ned i kassen. Jeg forsøger flittigt, at fjerne nedfaldne æbler, men sneglene finder vej alligevel. Komposten er jo fugtig, især efter det regn, vi har fået de sidste par dage!
Hvad kan jeg gøre ved det?
Der var en, der foreslog sneglegift, men forsvinder det ikke bare i "mængden" eller regner væk?
Inge

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2017 kl. 20.25

Du må nok have en overdækket kompost- eller sørge for at den måler 1 kubikmeter, så den er varm nok (60-70 grader C), så ukrudtsfrø dræbes og sygdomskim mv.

Klip sneglene eller saml dem op i en passende beholder og hæld kogende vand på dem.
De skal klippes lige efter det "åndehul" de har. Begge dele er voldsomt ulækkert- men døde snegle kan gå til kompost (forudsat den bliver varm nok!) - eller bruges som fælde for de resterende. Der så klippes/samles ind. )

Nedfaldsæblerne er sådan set det mindste, det er temperaturen i din kompost, du skal styre. Ellers vil den være alletiders opholdssted for- snegleæg.

I åben beholder skal der vær mindst 1 kubikmeter, i lukkede er det noget nemmere at styre.

Men kompost er- en forfinet kunstart. ;-)

(Og jeg har kun nedfaldsblommer- som admiralsommerfuglene elsker- og hvepse, men jeg har kun set 1hveps- indtil nu).

Mvh
Tine

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 31. august 2017 kl. 20.58

Hej. Jeg ved ikke lige hvor stor min kompost beholder er. Det er to sammenhængende kasser, der var der, da vi købte haven. Men den holder bestemt ikke nogen varme - tværtimod. Den er foret med plastik.så hvor meget, den egentlig fungerer som kompost samler, er nok så som så !
I vores gamle have, havde jeg købt en lukket kompost beholder, men sneglene kunne sagtens finde ind alligevel. De kravlede ind nede i bunden, hvor udtaget til komposten var. så der havde jeg et projekt med at få indsamlet snegle æg!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 1. september 2017 kl. 9.02

Hej Inge T. og Tine Andersen

”At lave kompost er en forfinet kunstart”, skriver du Tine Andersen.

Ja, det er det vel. Men alligevel er det noget, naturen gør af sig selv, uden at vi mennesker blander os. Og jeg vil gerne opfordre til, at man gør det enkelt. Det er jo det nemmeste.

Jeg har to åbne kompostkasser, hvori jeg lægger det grønne affald fra køkkenet, hækafklip og alt andet haveaffald, bortset fra ukrudtsfrø og bortset fra grene og visne staudestilke, som bliver kværnet til flis.

Jeg tømmer begge kompostkasser hvert år i november. Jeg lægger materialet ud i bedene som jorddække. På det tidspunkt er meget af det ret nyt og slet ikke omdannet. Især hindbærbuske og rabarber får tykke lag. Selvfølgelig må jeg rive noget af det sammen om foråret, når jeg skal så nye afgrøder, men det er forbavsende, så meget der formulder i løbet af vinteren. Helt af sig selv! Nå ja, med regnormenes og andre smådyrs hjælp.

Men angående sneglene, som er hovedemnet her, så er det klart, at jeg finder enkelte snegle, når jeg tømmer kompostkassen. Og et enkelt år fandt jeg også en hel masse snegleæg. Men det vigtige er, at både snegle og snegleæg bliver uskadeliggjort. At tømme kompostkassen inden vinteren er for mig at se en god løsning til at sikre, at mængden af snegle mindskes. Og en nem måde at udnytte kompostkassens ressourcer på!

Jeg oplever faktisk, at alt for mange kun fylder deres kompostkasse en enkelt gang, og så holder de op med at have kompostkasse, fordi ”det er for besværligt”, eller fordi ”den tiltrækker snegle”. Og så ser man folk valfarte til genbrugsstationerne med traileren fuld af plasticsække med havens dyrebare ressourcer! Ak!

Med venlig hilsen

Doris Møller

4 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2017 kl. 9.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 1. september 2017 kl. 10.43

Hej. Tak for svarene!
Jeg fylder mine kompost beholdere, med hvad der er i haven af grønt - gælder også ukrudt! Vi har desværre ikke mulighed for at lave flis.
Ang. snegle, synes jeg, vi har en del. I nabo haven er der ikke gjort noget hele året, da haven har været til salg. Min nabo til den anden side, har vist også mange snegle. Han dyrker mange grøntsager, bl. a . af den slags, der samler snegle.
Vi købte denne have i april, og i vores gamle have, havde jeg selvfølgelig snegle, men ikke i de mængder, vi har nu
Vh Inge

6 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2017 kl. 10.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 4. september 2017 kl. 16.17

Hej Frank!

Det vil jeg give dig ret i!

Også for alt det ukrudt, der fulgte med, da jeg købte den tidligere på året!

Det er nok bare lidt sent, at klage!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. september 2017 kl. 8.59

brug dog ferramol - det er helt miljøneutralt og yderst effektivt når en snegl dør af det så dør de næste som æder den osse

Nyt svar til emnet »» dræber snegle« i komposten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > » dræber snegle« i komposten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider