Forum

Sygt bøgetræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sidsel S., 2. oktober 2017 kl. 15.31

Vi har et bøgetræ der er over 100 år gammelt, som er begyndt at smide både små grene og kæmpe store grene. De knækker simpelthen af, selvom der ikke har blæst eller noget.

Virker som om de er tørre, hvilket ikke hænger sammen med den både sommer.

Er vi nødt til at tage konsekvensen og fælde det helt?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 3. oktober 2017 kl. 16.32

Hvis det er farligt: Fæld det!
Det er jo ikke meningen, at man skal få store grene i knoppen.
Det er faktisk ret almindeligt, at de store grene tabes, når det ikke blæser. Som barn gik jeg med min mor i Fredensborg Slotspark- og der tabte et vældigt træ en stor gren 50 meter bag os.

Min mor meldte det så til Slotsgartneren, der så ualmindeligt besværet ud. Men grenen var stor og lå over en gangsti. Og min mor var sådan lidt... Emsig? Lovlydig?!

Godt vi ikke fik den over os!

Mvh
Tine- jeg elsker store træer, men ikke når de taber grene!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 3. oktober 2017 kl. 16.36

Den våde sommer kan gøre at jorden er vandlidende, også virker osmosen ikke for træet. Hvis rødderne drukner- kan det ikke trække vand op af jorden. Desuden skal rødderne have ilt- ellers drukner træet.

Mvh
Tine

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. oktober 2017 kl. 17.07

Bøgetræer kan blive 2-300 år gamle, og sikkert mere.
At de smider tørre grene tror jeg er normalt - det er i hvert fald normalt her i haven.
Jeg ved ikke, hvor du bor, men jeg kender ikke steder i Danmark, hvor det ikke har blæst på det seneste - og blæst så man er forbandet over, at man ikke længere har andel i en vindmølle!

Nyt svar til emnet »Sygt bøgetræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygt bøgetræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider