Skrevet af: Jens Palmqvist, 3. oktober 2017 kl. 15.24
Hej! Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad dette er, og hvordan det bekæmpes?
Skrevet af: HP P., 3. oktober 2017 kl. 17.15
Hej.
Det er svært at se på billedet om det er larve/puppehylstre eller noget helt tredje.
Helt generelt er næsten alle insekter/skadedyr godt på vej i vinterhi, så der sker ikke mere i dette år.
I løbet af den næste måned taber træet bladene så glem alt om bekæmpelse i år.
Hvis du gider kan du rive bladene sammen når de er faldet af og sende dem til skrald.
Jeg tror ikke det hjælper ret meget.
Vh. HP
Skrevet af: Lars Holt, 3. oktober 2017 kl. 17.18
Jeg ved ikke, hvad det er. Se på bagsiden om der ikke er nogle insekter.
Men ved økologisk dyrkning bekæmper man ikke de forskellige skadedyr, svampe og bakterier!
Man skaber forhold, der gør, at de gode dyr, svampe og bakterier kan trives godt og udkonkurrere dem, der skader planterne.
Man skal ikke forvente eller tilstræbe at udrydde alle skadevoldere.
De skal blot udkonkurreres, så de ikke udgør en synlig skade.
Overvintrende insekter, der overlever i jordbunden kan bekæmpes med høns.
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. oktober 2017 kl. 19.49
Det ligner i mistænkelig grad pæregitterrust. Er du helt sikker på det er et blommetræ?
Skrevet af: Ayoe B. P., 4. oktober 2017 kl. 8.48
For mig ligner det pupper på bagsiden af et blad - de er sandsynligvis forladt, eftersom det ser ud som om der er hul i enden af dem.
Spørgsmålet er, om der er mange blade på dit blommetræ der ser sådan ud, eller om du kun har fundet et enkelt eller 3.
Jeg har ingen steder på nettet fundet noget om, hvad det kan være og galhveps ligner det heller ikke, dertil sidder de for tæt og regelmæssigt. Derfor har jeg en idé om, at det er en forholdsvis sjælden "gæst" som du har i dit træ.
Var billedet bedre, så ville jeg gerne se de toppe med hvidt på (nede ved bladstilken) - det hvide ligner nemlig lidt uldskjoldlus.
Men ved ikke om det har forbindelse til "galderne"/pupperne.
Skrevet af: HP P., 4. oktober 2017 kl. 9.54
Hej Jens.
Kan du fortælle lidt om, hvad de udvækster består af? Er det materiale fra bladet eller noget "udefra".
Jeg tænkte også i første omgang om det overhovedet var noget som havde med blommetræet at gøre. Tanken gik i retning mod nogle yngleceller af Pottemagerhveps, som det måske kunne ligne.
Har du mulighed for at beskrive det lidt nærmere?
Vh HP
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skadedyr på blommetræ