Forum

Uldlus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Pedersen, 1. december 2017 kl. 13.39

Min kone var ulykkelig over at have fået uldlus i sine orkideer, hun kunne ikke købe et middel der med sikkerhed løste problemet, alle forsøg med sæbe og spit hjal heller ikke, jeg anbefalede hende at sprøjte planterne med et udtræk af nikotin, tag en god håndfuld cigaretskodder, lad dem trække i et glas med vand, si udtrækket og spøjt planter, gentag proceduren 2 til 3 gange husk at sprøjte jorden og evt potten, det lugter ad hel— — til men alle uldlus er væk og det er nu 3 uger siden behandlingen blev startet.
PS. Nekotin udtræk blev brugt i gamle dage til utøj på og i planter.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. december 2017 kl. 15.48

Det er bare ulovligt at lave og bruge..........

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. december 2017 kl. 15.40

Hej Svend hvor står der hvad jeg må bruge min evnt. cigaret til? Når jeg synes det er en god idé, at lade en stump tobak falde ned i et glas vand, og sprøjte eller vande mine blomster med det for at udrydde utøj, er det en rigtig god idé som jeg bruger jævnlig, men mest som vanding. Henry G.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. december 2017 kl. 15.43

Som bekæmpelsesmiddel er det ulovligt, når det ikke er godkendt. Der findes en meget stor liste over godkendte bekæmpelsesmidler.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. december 2017 kl. 19.34

Henry g
Vi er fuldstændige enige , men sådan er loven åbenbart , bruger selv udtræk fra grønne tomatplanter til genstrigelige uldlus , men det er i følge loven forbudt.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 2. december 2017 kl. 21.11

Vi har haft dette emne oppe og vende og jeg ved at skal man følge lovgivningen så må man ingenting . Her hvor jeg bor bliver der dyrket hamp og hamp skulle efter sigende holde utøj væk. Så jeg havde tænkt på om man kunne låne nogle få planter til udtræk. Men hellere ikke det må man...Man må i øvrig hellere ikke stjæle. Og dyrke dem selv må man så hellere ikke., men så kan man bruge et middel som kom på marked for nogle få år tilbage og som er godkendt til økologisk dyrkning.Det er et udtræk fra neem planten og det har været brugt i mange år i de andre lande. Det koster ca kr 99,- for en flaske og rækker meget langt.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. december 2017 kl. 20.27

Jvf. loven, så er (stort set) al brug af neonikotinoider forbudt for tiden.

mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2017/maj/miljoestyrelsens-faglige-vurdering-af-neonikotinoider/

Hvad angår nikotin, så kan den mængde nikotin der er i 30-40 cigaretter slå en voksen ikke-ryger ihjel (60 mg.), mens indholdet af 60-80 cigaretter kan slå en ryger ihjel (120 mg.) - selvfølgelig forudsat, at man får dosisen på en gang.

www.sundhedslex.dk/nikotinforgiftning.htm#Hvad_er_nikotinforgiftning

Med andre ord, så er nikotin ikke ligefrem ufarligt for mennesker og evt. kæledyr, og vi kan faktisk også optage det rimelig effektivt gennem hud. :(

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2017 kl. 20.54

Ayoe, under den nuværende landbrugsminister kan man ikke lægge meget tillid til udtalelser fra Miljøstyrelsen - det er kun ministeren der må udtale sig om "kontroversielle" sager, som neonikotinoider og lign.

Har du læst denne:
ing.dk/artikel/pesticid-paa-danske-rapsmarker-tager-langsomt-livet-bier-202567

Min nabo er professionel biavler med flere hundrede bistader på Fyn og i Jylland og har den erfaring, sammen med kolleger, at neonikotinoider brugt på (lægge?)kartofler giver tydelig effekt på bierne, når de trækker på en blomstrende kartoffelmark.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2017 kl. 21.03

Nå,kan se at foreningen har været ude officielt:

politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5987576/Gift-i-kartoffelshyr%C3%A6kkerne-truer-de-danske-bier

Så jo, også her sætter landbrugsministeren sine venner i landbruget højere end vores natur. Igen igen.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 4. december 2017 kl. 11.17

@Tom

Du har vist ikke læst mit link eller mit indlæg ret godt. ;)

Jeg skriver "stort set", eftersom jeg er klar over, at man stadig må bejdse frø og knolde samt bruge neonikotinoiderne i drivhuse.

Så jeg forstår ikke, hvad det er du forsøger at overbevise mig om - specielt netop fordi jeg bestemt heller ikke er for lortet i nogen som helst forbindelse - ej heller i potteplanter.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. december 2017 kl. 12.14

@Ayoe

Sikkert ikke :)

Det var bare det med at der skulle være et forbud, der forhindrede brugen af stofferne i DK, men bejdsning af rapsfrø og læggekartofler, som benyttes lovligt i DK, truer også bierne, så vidt jeg kan forstå på biavlere og div undersøgelser.

Tror vi er meget enige vedr. sprøjtemidler

Nyt svar til emnet »Uldlus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Uldlus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider