Forum

Dyr på sukulent

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. december 2017 kl. 14.46

Der er nogle små (ca. 4 mm lange) dyr i min datters stueplante.
Er der nogen, der ved, hvad det er?
Efterfølgende kommer billede af blomsten

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. december 2017 kl. 14.47

Her er planten

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. december 2017 kl. 20.25

Det ligner lidt en skjoldlus. Men jeg ved ikke hvilken slags det er. Der er nemlig en del "racer" indenfor arten. ;)

Men en god tsk husholdningssprit, en tsk sæbespåner eller brun sæbe og en 1/4 liter vand blandet sammen og sprøjtet på med en forstøver med ca. 5 dages mellemrum (husk at skylle planten af efter et par timer). Efter 3-4 behandlinger skulle hun være fri for dem.

Men hun kan også bruge fysisk vold mod dem og skrabe den forsigtigt af med en negl - og gøre det hver gang hun ser en. De lægger nemlig æg under skallen, så de kan hurtigt opformere sig. Og husk lige at chekke alle de andre planter i huset, for en sikkerheds skyld. ;)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. december 2017 kl. 20.29

Jeg kender skjoldlus fra vinplanterne. Billedet snyder vist lidt - for jeg syntes at det var meget lysere, end vist på billedet. Billederne er taget her i mit køkken, for vi har fået planten leveret til udbedring.
Men jeg kan jo se, om jeg kan finde en mere, og så mærke, om der er et skjold på.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. december 2017 kl. 20.35

Nej, der var ikke flere at finde på planten.
Min datter, som har taget billederne, beskriver dyret som pudderfarvet og blødt. Hun har ikke fundet dem på planten, men på urtepotten og i vindueskarmen.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. december 2017 kl. 13.09

Det kan selvfølgelig også være en æggesæk fra en edderkop eller et eller andet overvintrende dyr. Specielt hvis det ikke er på planten (som det ellers så ud til på billedet) at hun har iagttaget det. I såfald er det næppe et problem som påvirker hendes planter negativt. ;)

Men fortsat god jul herfra.
/Ayoe ;)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. januar 2018 kl. 13.55

Planten har været under observation i karantæne.
Min kone har nu observeret, at det er dyr, der lever i jorden, men vi ved stadig ikke, hvilket dyr, og om det er skadeligt.

Nyt svar til emnet »Dyr på sukulent«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dyr på sukulent

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider