Forum

Solbærgalmider?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 25. december 2017 kl. 17.22

Den ene af mine solbærbuske har en masse af de runde knopper, som jeg går ud fra er inficeret med galmider. Næsten alle knopperne er runde.
Skal jeg pille dem af nu? - eller simpelthen kassere busken?
Sidste år havde den også nogle, som jeg pollede af; men færre end den har nu.
Særlig mange solbær blev det faktisk ikke til.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. december 2017 kl. 19.05

Hej Marianne
Det er en af de meget smitsomme sygdomme du kan få i solbær og det betyder at du skal fjerne hvad du har af solbær, både i haven og hegn omkring dig. Samtidig bør du informere og spørge i nærheden om nogen har solbær, for det virker kun rigtigt, hvis alle fjerner planterne på en gang og alle planter bliver fjernet effektivt, så der ikke er smitte tilbage. Hvis I gør det nu, bør der kunne plantes igen til efteråret, men I bør også vente så længe, for ikke at få for mange spildte kræfter.
Alt af planterne skal graves op og fjernes effektivt og det er enten afbrænding eller til den nærmeste genbrugsplads, hvor alt bliver knust og varmebehandlet.
Der findes enkelte solbærsorter der betegnes som resistente, men hvor sikkert det er, må du prøve at slå op, men de fleste almindelige sorter kan få det.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. december 2017 kl. 21.46

Et foto vil måske være rigtig god læring for andre?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. december 2017 kl. 8.49

I omkring 30 år har jeg har haft glæde af et par Solstik (Jostabær) solbærbuske. Det er en krydsning mellem solbær og stikkelsbær. Udbyttet er meget stort på planterne og smagen er lidt mildere end alm. solbær, og der har aldrig været sygdomme eller galmider i buskene. Man tager bare en gren af en Solstikplante, sætter den i jorden, og den gror lystigt.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. december 2017 kl. 23.53

Hej Marianne. Det er sikkert rigtigt at du har knopgalmider, men der sker da ikke noget ved at skære et par knopper over og se om du kan se miderne. Prøv at sammenligne med de fotos her: plante-doktor.dk/solbaerknopgalmiden.htm

Har du nogle fiduser til josta, Mogens? Min vokser som var den betalt for det, men udbyttet er på det jævne. Jeg vil tro en rigtig solbærbusk på 1/4 størrelse ville give det samme.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. december 2017 kl. 9.12

Claus.
Vores 2 buske giver rigeligt med bær. Buskene gror godt og de bliver ikke vandet, får gødning eller beskåret. Måske skulle du forsøge med en stikling fra en anden Solstik.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. december 2017 kl. 23.47

Det kunne jeg selvfølgelig, men så vidt jeg ved er det kun sorten "Josta" som forhandles på de almindelige planteskoler. Eftersom planten i øvrigt trives så tvivler jeg lidt på at løsningen er at skaffe en anden plante.
Jeg tænkte du måske havde nogle fiduser til beskæring eller andet. Jeg har lidt på fornemmelsen at min kun bærer på sidste års vækst...

Nyt svar til emnet »Solbærgalmider?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Solbærgalmider?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider