Forum

Svamp, agern, vindueskarm

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Chrstian B., 2. januar 2018 kl. 13.48

Hej og godt nytår.
Jeg har sået ca. 60 agern i hvert sit plastikbæger i min vindueskarm, og de har alle bestået flydetesten.
Mit problem er at de alle udvikler hvidt skind, jeg går ud fra at det er svamp.
Er der nogen herinde der ved hvad jeg gør ved det.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. januar 2018 kl. 16.15

Du skal så dem ude i havejorden , gravet lidt ned..............

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chrstian B., 2. januar 2018 kl. 16.55

Hej Svend.
Jeg har ikke en have at grave dem ned i, da jeg bor på 2. sal i København, men tak for tippet.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 2. januar 2018 kl. 23.23

Tænker du måske skal holde lidt igen med vand.
Fugtig jord vil vel mere eller mindre altid samle svampe af en eller anden art, tror jeg da.
Måske det går bedre, når der kommer mere dagslys, der er ikke meget der har lyst til at skyde i vejret når det er mørkt. Jo erantis og vintergækker vrimler op i min have nu, men alle de ligusterfrø solsorten plejer at velsigne mig med, er der ikke gang i endnu.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. januar 2018 kl. 11.15

@Christian B.
Det ser ikke ud som om, at der er skimmel på jorden, så sandsynligvis er det dine agern der bære den.
Som jeg forstår det, har du kommet dem i vand inden såning og er de kommet i samme vand og blot én bære denne skimmel, vil alle fra starten være bærere.
Atamon kan i nogle sammenhæng anvendes.
Du kan spraye frøene/jorden eller forsøge med at ligge nogle af dine agern i vand med atamon.
Det kan dog hindre spiringen/ hindre væksten.
Endvidere er midlet ikke godkendt til denne anvendelse!
Så anvendelse er på eksperimental basis, for at få tilfredsstillet nysgerrigheden.
En af de erfaringer jeg har er, at hvis forskellen mellem fugtigheden i jorden og fugtigheden på overfladen er stor, så udvikles der skimmel.
Temperaturer over 20 gr. resultere ligeledes ofte i skimmel.
Jeg har oplevet, at spirejord fra nogle fabrikanter øjeblikkelig udvikler skimmel, hvorimod andet fabrikat meget sjældent gør det.
Endvidere at der er frø - især purløg er det min erfaring - som også øjeblikkelig udvikler skimmel hvorimod andre slet ikke gør.
Spiring og udvikling indendørs - i et stuevarmt lokale - er slet ikke så ligetil.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chrstian B., 6. januar 2018 kl. 16.38

Hej Willy, tak for rådet, jeg vil forsøge mig med atamon og sætte nogle målinger på jord og luft. Jeg er, siden jeg skrev mit indlæg, begyndt at sætte gennemsigtige plastikkopper på som tag på hver kop, så de hver har et lille drivhus-miljø. jeg vil prøve at se om jeg kan måle fugtigheden i hvert miljø på en billig måde.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 6. januar 2018 kl. 16.58

Ja så er du helt sikker på at det hele rådner op , en anden gang , hvis du prøver igen at så agern så skal jorden sterileseres , det gør man ved at putte jorden i en plast pose og så 10.20 minuter i mikrobølgeovnen(700W), eller 20 minuter i varmluftovnen 120 gr . når jorden er kold så kan du så og stille potterne så koldt som mulig (kælderrum) og fugt jorden let , du kan lægge plastlåg på men der skal være huller i så de kan komme af med fugtigheden og ånde .

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. januar 2018 kl. 19.54

Hvad er "Flydetesten"?

At de flyder og ikke gror fordi, de er en heks?
At de synker, og derfor er et dårligt tegn?

Jeg er tabt her.

Mvh
Tine

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. januar 2018 kl. 19.58

@Peter A.
På Christian B's billede ser det ikke ud som der er skimmel på jorden. Kun på frøet så det hjælper næppe at sterilisere jorden.
Endvidere er der skimmel- og svampespore overalt i luften. Det er derfor ikke altid disse kan adresseres til hverken jord der er indkøbt eller frøen.
Jeg kender Christian B's problem og det er forbandet når jord el. frø begynder at danne skimmel og den bedste løsning er, er det min erfaring, at sætte frø til at spire i en temperatur og under forhold der ikke ligefrem stimulere skimmel dannelse.
Her gør jeg det, at jeg spire langt de fleste ved 17 gr. (hvilket selvfølgelig ikke går med tomat/agurk m.f.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. januar 2018 kl. 20.33

Tine , det har ikke noget med hekseri at gøre , frø der ikke synker til bunds når man lægger dem i vand er sterile........

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. januar 2018 kl. 22.25

Aha Tak, Svend Høst.
(Jeg har nok bare set for meget Monty Python/læst for meget Terry Pratchett)

Mvh
Tine- nu lærte jeg noget nyt i dag. ;-)

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2018 kl. 10.53

Agern kan ikke spire før de har fået 3-4 mdr. kulde og frost , så læg dem i fryseren til maj og prøv igen.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. januar 2018 kl. 9.36

Mine agern spirer nu under træerne i græsset, så hvis jeg ikke samler dem og smider i en kasse jord/muld har jeg en egeskov i hele haven. Jeg bruger hverken flydetest,atamon eller kuldebehandling, og det har virket hvert år i 30 år. I min muld dynge sår musene dem i stor stil til bedre tider. Så til foråret vælter det op med små 'muse-eg'.
Se på naturen og gør lige sådan.
Anne Marie

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. januar 2018 kl. 10.19

Tak Anna Marie ......jeg troede de skulle stratificeres, så de ikke spirede i utide , men ventede til foråret .

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. januar 2018 kl. 0.21

@A.M.
Nu bor Christian B. på 2. sal i København. Hvad pokker han skal med alle de agern ved jeg ikke. Men udgangspunktet er, at han vil have dem til at spire indendørs.
Så det er afsættet for mit svar.
Du har helt ret i, at de spire lystigt udendørs uden indgriben. Selv foretrækker jeg at så frø direkte, som uden jeg ved hvorfor, aldrig har resulteret skimmel på frø eller spire i modsætning til indendørs forspiring hvor der godt kan dannes skimmel.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. januar 2018 kl. 11.12

Jeg vil foreslå at Christian fylder en urtepotte med sandblandet pottemuld og propper 5-7 agern en tomme i jorden og dækker dem med sand (sandkassesand),sætter den så koldt som muligt uden fugle og mus kan komme til dem. Jorden skal kun fugtes ved såningen og fugtes,hvis jorden tørrer. Agern har jo madpakke med til rod og kimblade. De skal ikke have lys før kimbladene viser sig over jorden. Hvad han så gør derefter?? Indendørs vil meldug angribe blade og nye skud.
Anne Marie

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. januar 2018 kl. 20.45

@A.M
Er det "kun" meldug der angriber frø/spire indendørs?

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. januar 2018 kl. 13.14

Jeg har ingen angreb i frø/spire i mine potter. Måske fordi jeg altid dækker med rent sand og holder igen med vanding.
Meldug angriber let egens BLADE, når det er for varmt.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Svamp, agern, vindueskarm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Svamp, agern, vindueskarm

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider