Forum

Er dette »stikkelsbærdræber«?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axel Frederik Møller, 6. januar 2018 kl. 16.16

Er der nogen der kan hjælpe med at bekræfte, at dette er "stikkelsbærdræber"? Her på havenyt kan man læse, at man skal være varsom med at gødske med kvælstof, men at kalium og kisel styrker planternes forsvar, men på plantedoktor.dk står der, at både kalium og kvælstof fremmer angreb af"stikkelsbærdræber". Plantedoktor.dk skriver endvidere, at rigelig med fosfor-gødning modvirker angreb. Hvad er korrekt?
De bedste hilsner, Axel Frederik Møller

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. januar 2018 kl. 21.00

Det ligner, men det er lidt svært at se på det foto. I et helt klassisk angreb bliver selve bærrene angrebet. Først af en hvidlig mugagtig belægning. Senere bliver belægningen brun.

Hvilken sort er det.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axel Frederik Møller, 6. januar 2018 kl. 23.04

Hej Claus. Mange tak for dit svar. Bærrene er også angrebet, de ser ud som på billedet (de værste). Jeg kender ikke sortsnavnet. Det er en gammel sort med mange torne og gule, søde behårede bær.
Ved du også noget om den del af mit spørgsmål, der handler om forebyggelse?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. januar 2018 kl. 10.18

Hej Axel.
Den gode nyhed er, at du har en af de bedste gamle sorter. Sikkert enten Hönings Früheste eller Early Sulphur. Jeg kan ikke sige det 100% for det kan også være en frøplante uden sortsnavn.
De fleste er vist enige om at disse sorter smager bedre end de moderne, selvom moderne, resistente, sorter nu ikke nødvendigvis er sure. Disse sorter er ret vanskelige at købe sig til. Jeg fik mine sendt fra hhv. Tyskland og UK.

Den dårlige "nyhed" er at du har den ægte stikkelsbærdræber. Trods navnet slår den sjældent busken ihjel, men den kan ødelægge mange / alle bærrene og det er jo træls.

Mht. bekæmpelse og forebyggelse, så er det udmærket at holde igen med kvælstof. Svampen angriber nemlig særligt friske skud som kvælstof jo stimulerer. På anden side skal der jo være lidt vækst i busken for forny den løbende. Så hold lidt øje med den friske vækst her i foråret. Hvis den vokser "nok" uden gødning, så lad være med at give den noget.
Et andet forebyggende råd er, at sørge for at beskære så planten ikke er alt for tæt og beskære nabotræer så de ikke skygger. Dvs. prøv at holde planten tør og ventileret.

Nu har du så allerede problemet, så der skal mere til. Angrebne skudspidser fra sidste år skal klippes af. Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det fint her i vintertiden. Du kan sagtens kende dem. De skal selvfølgelig fjernes helt fra haven. Gerne brændes.
En sprøjtning med svovl inden de springer ud, ca. først i marts, kan have en vis forebyggende effekt på næste års angreb.
Nogle forsøg har vist en effekt af sprøjtning med natriumhydrogencarbonat (natron, som du kender fra køkkenet) under selve udbruddet. Jeg har ikke selv erfaring med den metode og her i landet må den ikke bruges i økologisk produktion. Det må svovl dog gerne. Så vidt jeg ved er det eneste middel med svovl du kan finde "svampefri" fra Ecostyle.

Du skal nok regne med at bliver en vedvarende magtkamp mellem dig og svampen, men hvis du er grundig tror jeg godt du kan styre den og have glæde af din busk.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axel Frederik Møller, 12. januar 2018 kl. 20.19

Hej Claus,
Mange tak for dit udførlige svar, det er meget venligt af dig.
Ja, busken er fra min oldefar, så den er meget gammel, men sålænge den fornyes en gang imellem ved stiklinger, så lever den fint, indtil jeg fik "stikkelsbærdræber".
De bedste hilsner,
Frederik

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. januar 2018 kl. 16.24

Det var så lidt. Imponerende at din familie har holdt fast i den så længe.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. januar 2018 kl. 23.15

@Claus

Er du sikker m.h.t. natron?

Klip fra vejledningen 2017

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. januar 2018 kl. 23.18

Åh ja - det er jo ikke natron, men er effekten på skimmel der større end ved kaliumbikarbonat?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. januar 2018 kl. 10.36

Hej Tom. Det var jeg ikke opmærksom på, tak.
Jeg tog udgangspunkt i de nye regler om "basisstoffer" hvor natron kun er godkendt til konventionelt brug, selvom de fleste basisstoffer også må bruges af økologerne.

Nu ser jeg at kaliumhydrogencarbonat faktisk er et godkendt pesticid (produkt navn: Armicarb) og derfor ryger på den anden liste du citerer.

Jeg vil tro at natron og kaliumhydrogencarbonat virker fuldstændig ens på svampen. Det er antagelig en ren pH effekt som vil være omtrent den samme for de to stoffer. Risikoen for skader op planter og jord er nok lidt mindre med kaliumsaltet som jo faktisk er et udmærket gødningsstof.

Forsøg med kaliumhydrogencarbonat har vist en god effekt på stikkelsbærdræber hvis man sprøjter med mellem 2.5 og 5 gram pr liter en gang om ugen fra starten af april til midt juli. Der er også en effekt hvis man først går i gang når man ser de første symptomer.

Som sagt har jeg ikke selv brugt den metode, men det er da en mulighed for at redde et klenodie som Axel's. Hvis altså de andre tiltag jeg foreslår ikke er nok.
Jeg ville være lidt forsigtig med dosis i starten og måske kun prøve på en enkelt gren. Det kan sagtens være at nogle sorter har svært ved at tåle mosten.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axel Frederik Møller, 17. februar 2018 kl. 16.36

Mange tak for jeres engagement og hjælp. Jeg glæder mig til at forsøge mig med jeres råd her i 2018.

Nyt svar til emnet »Er dette »stikkelsbærdræber«?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er dette »stikkelsbærdræber«?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider