Skrevet af: Tine Horsum, 25. januar 2018 kl. 14.22
Da jeg ikke går så meget i haven om vinteren, men lige skulle tjekke evt. stormskader, opdagede jeg, at en af mine proptrækker pile har svamp. Det kan jo ikke gøre så meget ved, så jeg overvejer at få den fældet.
Ellers vil den muligvis bare lægge sig ned i mine tørresnore, hvilket er ret upraktisk! Ellers kunne den få lov til at vælte ad sig selv...
Det er lidt ærgerligt, da træet er max. 28-30 år, og kattene elsker det som klatretræ.
På billedet kan svampene ses, det er lamelsvampe- har nogen af Jer et bud på arten?
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 25. januar 2018 kl. 14.24
Og et billede mere:
Skrevet af: Tine Horsum, 25. januar 2018 kl. 14.26
Og et til:
Skrevet af: Lars Holt, 25. januar 2018 kl. 14.41
Fæld den, og plant noget andet.
Skrevet af: Chris J., 25. januar 2018 kl. 18.45
Vil det være æstetisk acceptabelt at fjerne netop så meget af toppen(e), at resten under storm ikke vil kunne nå hen til dine tørresnore?
Insekter og svampe (og kattene) vil elske dig, hvis du lader resten stå.
Jeg vil godt vædde indtil flere kopper kaffe på, at svampene på billedet er Almindelig Fløjlsfod (~Gul Fløjsfod).
Mvh. Chris (med katten liggende lidt i vejen for tastaturet)
Skrevet af: Ayoe B. P., 26. januar 2018 kl. 9.19
@Tine
Ja, du kan nøjes med kun at fælde de store grene. Og så kan du bore huller i stubben og lægge mycelier af fx. østershat eller andre typer spisesvampe. Så har du en spiselig stub, som kattene stadig kan klatre i. ;)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Så er det vel fældetid? (Proptrækkerpil)