Forum

Hvordan behandler jeg min kaktus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Elkjær, 4. februar 2018 kl. 17.17

Jeg blev for nyligt blevet af en stor og flot Trichocereus peruvianus, der desværre viste sig at have en del skavanker, heriblandt skjoldlus, som jeg har forsøgt at behandle for.

Nu er der tilkommet små, sorte plamager, der ser ud til at udgå fra gamle ar og langsomt vokser sig større.
Det sorte skin er overfladisk, kan skrabes af med en negl og breder sig langsomt uge for uge.

Er der nogle bud på, hvad det er, og hvad jeg kan gøre for min kaktus ?

Mvh. Lea

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. februar 2018 kl. 10.30

Skjoldlus fjernes fysisk med en børste , men det er ikke det store problem her , men råd på grund af overvanding , kaktus skal være i dvale fra oktober til april hvor de står knastørt og koldt.
Du kan skære det rådne fra og så bruge den sunde del af kaktussen enten som stiklinger eller lade moder planten skyde igen nedefra , det kønneste er stiklingeformeringen som giver naturlige nye planter.
Platens rigtige navn er Echinopsis peruvianus , den indeholder et narkotisk stof mescalin .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Elkjær, 9. februar 2018 kl. 9.45

Hej Svend, tak for svar.

Kaktus står forholdsvis køligt i stuen og bliver ikke vandet.
Jorden er knastør.
Har du en idé til hvad der forårsager den sorte overflade?

Det virker ikke råddent, da områderne stadig er "spændte" og da det starter omkring nålene (den er ikke sort omkring stammen ved jorden).

Nyt svar til emnet »Hvordan behandler jeg min kaktus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvordan behandler jeg min kaktus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider