Skrevet af: Jan Høst, 8. april 2018 kl. 21.41
Er der nogen der har gode råd mod bladlus
Jeg har prøvet at lokke mariehøns til ved at sætte ‘hjem’ op. Og at tiltrække svirrefluer med blomster. Begge dele med begrænset succes.
Næste trin er Guldøjelarver. Men kan de klare sig udendørs og kan jeg gemme dem? De koster jo mere end et æbletræ - så de skal være ret effektive for at være pengene værd.
Så nu håber jeg at nogen kommer og fortæller om et billigt effektivt alternativ. Eller at jeg kan bruge en portion Guldøjelarver til 200 træer.
Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2018 kl. 22.43
Spul dem af med koldt vand med mellemrum.
Opsæt flere mejsekasser.
Og se under insektvenlige planter, så du skaber bedre forhold for bladlusenes naturlige fjender.
Skær ned på kvælstofgødningen.
Skrevet af: Lone Brems, 10. april 2018 kl. 14.45
Hej Jan Høst
Guldøje er almindeligt udbredt og larvegenerationen er meget effektiv i bladlusebekæmpelse.
Uden stort besvær kan det lade sig gøre at etablere gode forhold for dette lille insekt og dermed stå for opformering selv....
Guldøjer kan overvintre indendørs i tørre revner og sprækker i rum med nogenlunde ensartet temperatur - for eksempel i skur, kælder, lade garage, i uopvarmede loftsrum eller i falser ved nordvendte vinduer eller tagudhæng.
Overvintringen sker sikrest, hvis placeringen ikke er soleksponeret - vækkes den voksne guldøje om vinteren af kombinationen kortvarig opvarmning + lys vil den dø, fordi den ikke kan skaffe "reserve"-nektar nogen steder fra på den ellers kolde årstid.
Så mon er findes overvintringsmuligheder i nærheden af din æblelund ? Eller kan du etablere et rummeligt insekthotel med masser af revner og sprækker sådan et sted ? Sammenrullet bølgepap (på tørrre steder!) er fremragende skjulesteder for larvegenerationen.
Blomster med nektarforsyning er et must for den voksne generation meget tidligt om foråret - så varieret blomstring på lune steder i nærheden af overvintringssteder allerede i februar - marts er en vigtig ting at sørge for.
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bladlus i mine frugttræer