Skrevet af: Dorthe Jacobsen, 7. maj 2018 kl. 21.45
Hej alle.
Jeg har to syrener (vulgaris Victor lemoine & syringa vulgaris Sensation) og en dværg syren (patula miss Kim).
Mine to alm syreners blade er begyndt at vende den forkerte vej, de står flot den første tid at foråret/ forsommeren men nu ca start maj er de begyndt at bøje den anden vej.
Dværg syrener har ikke dette problem på trods af den står lige ved siden af den ene arm syren.
Har haft syrenerne 1 og 2 år.
- hvad er der galt og hvad kan jeg gøre?
Tusind tak for jeres gode råd 😊
Skrevet af: Lene Olesen, 28. maj 2025 kl. 20.55
Min ny plantede syren har samme blade som på ovenstående billede. Hvad er der galt med den?
Skrevet af: Lene Olesen, 28. maj 2025 kl. 20.56
Min nyplantede syren har samme krøllede blade som på billede ovenfor. Hvad er der galt med den?
Skrevet af: Søren Duun, 28. maj 2025 kl. 21.15
Hej Dorte og Lene.
Prøv at kigge efter om ikke der sidder lus på skuddene. Det ligner meget et luseangreb. Vi har haft tørke i en lang tid og det plejer at være lig med lus i mange haveplanter .
Skrevet af: Dorthe Jacobsen, 29. maj 2025 kl. 8.12
Der er ingen lus på mine Syrener. Ingen skadedyr at se. Heller ikke de andre år.
Skrevet af: Dorthe Jacobsen, 29. maj 2025 kl. 8.12
Der er ingen lus på mine Syrener. Ingen skadedyr at se. Heller ikke de andre år.
Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2025 kl. 9.34
Hej Dorthe.
Der er andre faktorer som kan forårsage det bl.a
Krøllede blade på syrener kan skyldes flere faktorer, herunder forkert vanding, mangel på lys eller svampesygdomme. Det kan også være en reaktion på fysiologiske forhold som kraftig beskæring eller ekstreme temperaturer.
Mulige årsager til krøllede blade på syrener:
Forkert vanding:
For meget eller for lidt vand kan få bladene til at krølle. Overvanding kan føre til rodproblemer, mens undervanding udtørrer planten.
Manglende lys:
Syrener kræver sollys for at trives. Hvis de står i skyggen, kan blade krølle.
Svampesygdomme:
Visnesyge, forårsaget af svampen Verticilium dahliae, kan dræbe vækstlaget og få syrener til at visne.
Fysiologiske forhold:
Kraftig beskæring kan få blade til at rulle.
Ekstreme temperaturer eller vind:
For meget sol, høje temperaturer eller vind kan få planterne til at krølle som en beskyttelsesmekanisme.
Hvad du kan gøre:
Justér vandmængden:
Sørg for, at syrenen får den rigtige mængde vand. Undersøg jorden og justér vandmængden og vandintervallet, hvis nødvendigt.
Flyt syrenen:
Hvis den står i skyggen, flyt den til et sted med mere sollys.
Kontroller for svampesygdomme:
Hvis du mistænker visnesyge, fjern døde og syge grene og forbedre jordens afdræning.
Beskyt mod ekstreme forhold:
Hvis du oplever krøllede blade på grund af sol, vind eller temperaturer, kan du overveje at beskytte syrenen med et let net eller et midlertidigt hus.
Skrevet af: Lene Olesen, 29. maj 2025 kl. 10.23
Min syren har lus.
Skrevet af: Jakob B., 29. maj 2025 kl. 14.25
Søren Duun - #6
Mener du ikke, at man bør angive det, hvis man citerer svar fra AI.?
Under forudsætninger skabt med omtanke og skærpet kritisk sans vil jeg i øvrigt gerne foreslå, at man afprøver AI som inspirationskilde og en form for nyt leksikon under udvikling:
chatgpt.com/
Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2025 kl. 21.55
Hej Jakob.
Jo, det har du måske ret i. Jeg syntes at det er et genial arbejdsredskab, og spare mig for en masse arbejde. Jeg skal bare lige huske at få redigeret lidt i det. Jeg syntes at det er lidt ærgerligt at bruge en masse tid på at finde oplysninger på et emne, hvis ikke folk giver en tilbagemelding. Man aner ikke om det kunne bruges det man skriver til dem. Men jeg ved også godt at der går lidt af det hyggelige og personlige af, at bruge det moderne teknologi. Derfor prøver jeg indimellem at skrive lidt personligt.
Skrevet af: Jakob B., 30. maj 2025 kl. 11.21
Søren Duun
Jeg kan godt se din pointe, men jeg er ikke begejstret.
Jeg vil helst se Søren selv og vide, at han giver klar besked, hvis han tillader en "lirekasse" at skrive i sine indlæg. :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 31. maj 2025 kl. 10.10
Når jeg stiller spørgsmål i dette forum håber jeg først og fremmest at få svar fra folk med EGNE erfaringer omkring emnet.
De fleste kan google, men det er svært at google sig frem til noget, når man ikke ved, hvad man skal skrive i google teksten.
Se mit indlæg om emnet vedr. utøj i fyrretræer.
Fordi jeg ved forstørring af billedet kunne sammenligne med uldlus i mine spiralklippede buksbom, kunne jeg google mig frem med tags som “uldlus” “fyrretræ”.
Uden egen erfaring ville jeg ikke være kommet til et resultat.
Ingeborg
PS. Det samme gælder for mit indlæg HASTER
Skrevet af: Lene Skelmose, 3. juni 2025 kl. 7.29
Her krøllede syrenbladene opad efter det havde været let frost en nat. De har ikke rettet sig.
Skrevet af: Lene Skelmose, 3. juni 2025 kl. 7.34
Mest udpræget hos bladene i toppen. Bladene nederst er normale.
Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2025 kl. 23.12
Hej Lene.
Kan du huske hvornår , sådan ca, at i har fået nattefrost? For det kan som du selv nævner godt give skæve blade. Men var din syren sprunget ud da det skete ?
Jeg selv bor ved køge og har mig bekendt ikke fået nattefrost i min syren, men hvis du bor omkring Nordjylland vil jeg gerne tro at nattefrosten har været forbi jer . I har eftersigende fået en masse regn .:-) .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syren – bladene buger den forkerte vej