Forum

Er vores vinplante syg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsa K.S., 24. maj 2018 kl. 9.57

Kære eksperter

En af vores to store vinplanter har fået nogle mærkelige "mærker", og vi ved ikke, om den er syg eller hvad det skyldes? Kan I hjælpe os med at få det opklaret?

Yderligere er min mor (og hendes veninder) meget glade for at plukke bladene til brug i madlavningen. Hun har dog ikke plukket balde fra den syge vinplante. Nogle gange plukker hun dog så mange, at der næsten ikke er flere balde tilbage på planten. Er der ok?

På forhånd tak.

Bedste hilser
Elsa

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. maj 2018 kl. 17.49

Det tyder på, at der er et insekt på bagsiden af bladene. Vend bladene om og se, hvad det er. Det er ikke noget jeg er plaget af på friland.
Hvis din mor plukker for mange blade, kan planten ikke få tilstrækkelig energi fra solen, og den vil svækkes.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa K.S., 24. maj 2018 kl. 18.57

Jeg har lige set bagsiden af bladene, og som du kan se på billedet, er der hvide pletter. Det er samtlige blade der har de mærker. Er det mom æg, fra et insekt? Hvad vil du mene, at vi skal stille op med planten?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. maj 2018 kl. 10.41

Ja, det ligner et insektangreb. Jeg har ikke selv været ude for det, men har bragt spørgsmålet videre til Vinavlerforum.

Sprøjt det med insektsæbe, indtil vi får anden besked.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. maj 2018 kl. 12.03

Jeg har fra Vinbonde Jens Madsen fået oplyst, at din vinplante har været angrebet af bladgaldemider, og at angrebet er overstået for i år.
Bladgaldemiden angriber i det tidlige forår, hvor den kan bekæmpes på samme måde, som man bekæmper galdemider i jordbær.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa K.S., 25. maj 2018 kl. 19.02

Mange tak for svar.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa K.S., 25. maj 2018 kl. 19.21

Hvordan skal jeg bekæmpe bladgaldemiden? Det er hele planten, der er angrebet, og enden af planten vokser ud til nr.2 vinplante, men som tilsyneladende ikke er angrebet.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. maj 2018 kl. 11.05

Jeg har modtaget denne forklaring fra vinavler Ole N. Østergaard:
"Diagnosen er rigtig, men den bliver ved hele året. Midlet er at rykke de angrebne blade af og smide dem i skraldespanden – og sprøjte med svovl, ofte. Vi har dem i en mark her i Midtjylland, nu på 3. år, men det bliver mindre og mindre. Det skal måske lige pointeres at sprøjtesvovl er et gødningsstof. F.eks. Pioneer S gødning. Hos vinmager.dk kan man købe 75 g for 19 kr. så det er ikke den store omkostning.
Æggene overvintrer i knopperne, og er så klar til at fortsætte næste år."

Nyt svar til emnet »Er vores vinplante syg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er vores vinplante syg?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider