Skrevet af: I. Armagan, 4. juni 2018 kl. 12.01
Hej, vi har plantet for 1,5 år siden liguster hæk, i alt omkring 70m. Planterne voksede meget fint her om foråret og vi prøver at pleje hækken så godt vi kan.
Desværre har vi de sidste dage observeret, at nogle planters blade skrumper sammen og falder af. Når jeg kigger i de skrumpede planter, kan man se nogle hvidgrønne "plet" (bladlus?). Det er heller ikke sådan, at kun naboplanterne har det, men er spredt tilfældigt over de 70m. Vi har nogle områder, hvor der ikke er noget.
Vi er bange, at vores liguster er syge. Har I et bud, hvad det kan være? Hænger det sammen med det tørke vejr, vi har lige nu? Jeg prøver at vande hver 2-3 dage med vandslange (ikke siveslange).
Jeg håber, at I kan hjælpe os, da vi er meget bekymret.
På forhånd tak.
Skrevet af: I. Armagan, 4. juni 2018 kl. 12.03
Og et billede til hvor man kan se, hvordan bladene skrumper sammen.
Skrevet af: Svend Høst, 4. juni 2018 kl. 12.07
Total overvanding .
Skrevet af: I. Armagan, 4. juni 2018 kl. 12.16
Ja, det kan være rigtigt med overvanding. Vi har ikke meget erfaring med planter osv.
Nu har jeg læst, at det drejer sig om bladlus "Myzus ligustri". Had kan jeg gøre for at redde hækkene? Vil de dør?
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. juni 2018 kl. 16.58
Det er næppe bladlusene som gør at bladene falder af. Angreb af bladlus er helt almindeligt og aftager som regel i styrke af sig selv hen ad sommeren.
Jeg tror også det kan være overvanding. Nu ved jeg jo ikke hvor meget vand du giver ad gangen, men som udgangspunkt ville jeg slet ikke vande en hæk som allerede har stået en hel sommer. Måske en enkelt gang eller to når der er så tørt som nu, men ikke hver anden dag.
Skrevet af: I. Armagan, 4. juni 2018 kl. 22.52
Ok, jeg stopper med at vande.
Skal jeg så bare ignorer bladlusene? Hvad med bladene, som ruller sammen, får de liv igen?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syge liguster