Forum

Larver afløvet ærter på 1 uge

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ismael Timmermann, 14. juli 2018 kl. 18.39

Her i uge 28 tog vi på én uges ferie hjemmefra, og dagen inden lagde vi fiberdug over de endnu ikke fuldt modne ærter for at beskytte dem mod skadevoldere. Hjemme igen er ærterne (slik- og marværter) allerede overmodne, men samtidig har små larver haft en fest med at spise af ærtebladene under fiberdugen. Ærtebælgene har de ikke rørt ved. Her dagen efter hjemkomst med fiberdugen fjernet har hvepsene så haft et festmåltid med at “hente” de små larver hele dagen. Måske man skulle droppe fiberdugen til fordel for naturens egne nyttedyr. Respekt til hvepsene.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2018 kl. 20.47

Hvis man vil bruge fiberdug eller net skal den i hvert fald over inden skadevolderne lægger æg på planterne ;-)

Ærter har jeg nu aldrig dækket til...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2018 kl. 22.57

Ja, I har mod egen vilje beskyttet larverne, som I ikke havde opdaget.
Hvepse er gode til at spise uønskede larver.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ismael Timmermann, 15. juli 2018 kl. 15.31

Fiberdugen var rettet mod kvarterets fugle, selvom jeg dog ikke har noget belæg for, at de går i ærter. Imponerende hvad larver kan nå at udrette på kort tid.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. juli 2018 kl. 17.23

Meget i naturen "opfører" sig jo anderledes i år pga. tørken og den meget varme sommer.
Her har kålsommerfuglenes larver ædt et større brændenældebed på få dage. Pudsigt at se de bare bladstilke stå tilbage.
Jeg regner med, at det er ud fra devisen; kan vi ikke finde hvad vi skal bruge (kålplanter) så må vi bruge hvad vi kan finde (brændenælder)
Men det er måske slet ikke så usædvanligt ? Jeg mindes bare ikke at ha' set det tidligere.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. juli 2018 kl. 17.43

Det lyder usædvanligt - har du et foto af larverne på nælden?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. juli 2018 kl. 18.14

Gert, tror du ikke snarer det laver af en sommerfugl der foretrækker brændenælder? "Nældens takvinge" kunne være et bud.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. juli 2018 kl. 8.27

Nåh ja, når jeg nu sammenligner larverne, så kan det vist alligevel godt være nældens takvinge. Så er det jo slet ikke så sært. Men godt at vide, at jeg så har været arnested for tusindvis af nye sommerfugle, også selv om mange af larverne nok er brugt til foder i mine fuglekasser.

Nyt svar til emnet »Larver afløvet ærter på 1 uge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Larver afløvet ærter på 1 uge

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider