Forum

Æble spindemøl

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anas S, 14. juli 2018 kl. 22.52

Hejsa

Det ser ud til at mine æbletræer er angrebet af noget spindemøl. Jeg kan tydeligt se vævene i træet og deres afføring på det. Det er ikke så udbredt at man kan se det fra afstand, man skal ind under træet for at ligge mærke til det.
Mit problem er dog, at jeg ikke kan se larverne? Det bekymre mig da jeg ikke ved hvad konsekvensen af det er. Er det fordi de har forpuppet sig? Skal jeg forvente en have fyldt med dette insekt om en måneds tid? Skal jeg fjerne al vævet? Og kan æblerne stadigvæk spises?
Tak :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2018 kl. 22.58

Æblerne kan fortsat spises, men ellers kender jeg ikke meget til din udfordring.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2018 kl. 23.10

Hos mig optræder spindemøl altid i forsommeren. Larverne æder af bladende med skader ikke som sådan frugten. Jeg gætter på at dine spind simpelthen er forladte fordi larverne er blevet spist af fuglene eller fordi de har forpuppet sig og måske allerede er blevet til nye sommerfugle.
Pupperne burde sidde i spindet og se således ud:
www7.inra.fr/hyppz/IMAGES/7030274.jpg

Hvis min formodning er rigtig burde du kunne se at laverne har spist af de nærmeste blade omkring spindet.

Hold lidt øje med det, ingen grund til panik.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anas S, 16. juli 2018 kl. 20.59

Hej
Tusind tak for svar, og tak for dit detaljeret svar Claus. Dine formodninger er helt rigtige, og det ser ud til at bladende er blevet spist af. Det lyder logisk at fulgene har spist dem eller at de er blevet voksne . Jeg holder ihvertfald øje! Tak :)

Nyt svar til emnet »Æble spindemøl«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æble spindemøl

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider