Forum

Fejl på brombær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. juli 2018 kl. 14.47

Som man nok kan se på nedenstående billede er der opstået fejl på nogle af mine brombær.

Hvad kan årsagen være.?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2018 kl. 9.55

Et brombær består af en samling af stenfrugter. Mon ikke det blot er nogle af disse stenfrugter, der ikke er blevet bestøvet.

På vindruer er fænomenet kendt som høns (de befrugtede) og kyllinger (de ubefrugtede).

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. august 2018 kl. 10.10

@Lars Holt

Mange tak for dit svar.
Hvis du har ret, mener du så, at man bør fjerne "kyllingerne", før man laver marmelade eller anden føde ud af sådanne bær.?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. august 2018 kl. 10.40

Det hedder "White drupelet disorder" på engelsk. Du vil finde en masser sider fra USA om det hvis du bare søger på de tre ord og blackberry.
Det er fremkaldt af vejrforholdene, men helt præcist hvordan er vist ikke fuldt forstået. Du kan sagtens bruge bærrene til marmelade.
Nogle sorter skulle være mere følsomme. Er det lige slemt på alle dine sorter?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2018 kl. 13.15

Som Claus mener jeg også, at du skal bruge bærrene, som de er.
Jeg har lige været forbi brombærrene. Jeg kan ikke se nogen problemer her (der vedrører emnet!).

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. august 2018 kl. 15.36

@Claus K Madsen

Mange tak for dit svar.

Der er vist ingen tvivl:
www.google.com.au/search?q=White+drupelet+disorder+blackberry&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjWusGQ0svcAhXEKlAKHQmbBq4Q_AUICigB&biw=1644&bih=900&dpr=1.09

Jeg nedkæmper igen i år alle vilde brombær, og af mine to tornfri brombærsorter er det kun Navahoe, som ikke er blevet skåret meget langt ned. Den strenge monobrombærsortkultur etableres af hensyn til at minimere risikoen for bestøvning og spredning af vilde brombærfrø og kryds. Med andre ord kan jeg ikke sammenligne bærhøst fra forskellige brombærsorter.

Jeg havde nær skrevet i det første indlæg, at fejlen optræder hyppigst på solsiden af bær, og det passer jo med teorien om solskoldning. Men jeg kan desværre ikke se, at det er helt konsekvent, og det er for mig lidt mystisk, hvis et bær nogensinde kan blive solskoldet på skyggesiden.
Jeg overvejer også, om pludselig vanding under tørke måske kan medvirke lidt.
Det er første år, jeg lægger mærke til fejlen, og i høsten i går var det under 5% af alle bær, der var ramt af den.
De resterende bær modner så hurtigt nu, at jeg bør høste om få dage igen, og jeg ser endnu ikke tegn på, at næste høst også bliver ramt.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. august 2018 kl. 22.06

Hvad siger I kloge så videre til fejlen på nedenstående billede.?

Jeg ser den jævnligt hvert år på nogle få bær.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. august 2018 kl. 9.47

Jeg mener måske, at fejlen på ovenstående billede ikke skyldes andet end lidt mekanisk slid og er ganske harmløs.?

@Lars Holt

Måske er fænomenet "høns og kyllinger" i stedet, hvad vi kan se på nedenstående billede.?

@Claus K Madsen

Du er ofte lidt af en ørn til at diagnosticere plantesygdomme, så jeg må også hellere også spørge dig, hvad du mener.?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2018 kl. 11.27

I indlæg 6 synes jeg det kunne ligne et ar efter blomsten. Tænk på solbær, hvor blomsten jo bliver siddende. På samme måde har der jo været en blomst for hver enkelt småfrugt hos brombærret.
Jeg tænker at afsnøringen af sådan en blomst er en proces som ret let kan gå skævt.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. august 2018 kl. 11.39

De lyse "pletter" i brombærret er manglende bestøvning. Henry G.

Nyt svar til emnet »Fejl på brombær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Fejl på brombær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider