Forum

Hvorfor forsvandt spindemiderne?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 24. august 2018 kl. 10.47

Som så mange andre har jeg haft et alvorligt angreb af spindemider i drivhuset i år. Som regel når jeg at bekæmpe dem i tide med insektsæbe eller, hvis det ikke er nok: rovmider, men i år skete angrebet mens vi var på ferie så jeg kom hjem til et drivhus fuldstændig "indspundet" af de små kræ. På grund af varmen havde de formeret sig eksplosivt.

Som altid var det agurkerne der havde lidt mest skade, chilierne og basilkumen var kun moderat angrebet.

Jeg gav planterne en grundig omgang insektsæbe, men det kunne slet ikke tage dem. Et par uge efter var der næsten lige så mange.

Men så for en uges tid siden så jeg at et par af agurkeplanterne var begyndt at lave friske grønne skud, så jeg kiggede nærmere efter.

Af en eller anden årsag var alle spindemiderne nu forsvundet / døde. Med min 10x lup kunne jeg se masser af døde spindemider, men ingen levende. Hverken på agurker, chilier eller basilikum.

Nogen bud på hvad der er sket? Sygdom? Jeg tror ikke det er nyttedyr alene, for så havde jeg nok bemærket dem da jeg undersøgte planterne.

Eller er de simpelthen død af varme til sidst?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. august 2018 kl. 18.33

Jeg havde ikke været et par dage i mine drivhuse da det var varmest, og da jeg kom derud igen, for at vande, så var det tydeligt, at spindemiderne var ankommet via døren (som iøvrigt var åben, for at skabe luftcirkulation) og var nået flere meter ind i drivhusene. Jeg lavede s'føli insektsæbe, men det bremsede dem kun, så det gik mere langsomt i en uges tid. Men ligepludselig blev det regnvejr og køligere - og det stoppede angrebet helt.

Så jeg står i den situation, at det ene drivhus blev ca. angrebet i den første halvdel (agurkehuset) mens det andet (tomat/peberhuset) kun blev angrebet lige indenfor døren, hvor jeg har krydderurter af forskellig slags. Der hvor angrebet var værst, var der en del agersnerler jeg ikke lige havde fået fjernet fornylig - som så ud til at speede angrebet op (motorvejseffekt).
Disse agersnerler har jeg ellers været meget efter, da de er lidt af et problem, fra før drivhusene blev sat op.

Nyt svar til emnet »Hvorfor forsvandt spindemiderne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvorfor forsvandt spindemiderne?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider