Forum

Sygdom i figen og tomat.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birthe S., 24. august 2018 kl. 14.10

Mit figentræ står op ad en mur på en overdækket terrasse.
Den har før været kraftig, og har givet mange modne figner, men ikke i år. At den har tabt bladene og frugterne ser ud, som de var dyppet halvt i sølvgrå farve, har jeg hidtil tilskrevet tørken.

Nu har jeg så en tomatplante (Gemini) i krukke mellem grenene på figentræet. Den har jeg hidtil høstet modne tomater fra, men nu ser de resterende grønne tomater ud som fignerne.
Hvad er der galt?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. august 2018 kl. 17.43

Tomaterne har griffelråd: Indsunkne brune pletter og plamager på tomater skyldes manglende kalk, der opstår ved brug af kun regnvand, uregelmæssig vanding eller manglende vandoptagelse. Sørg for at vande tomaterne jævnligt med rigeligt vand fra hanen. Kasser de angrebne tomater, planten fejler ikke noget.
Mine figner havde også en masse små hvide pletter (som sukker) men smagte fint. Jeg tilskrev det, for meget tørke.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe S., 24. august 2018 kl. 18.15

Tak for dit svar. Dog må jeg sige, at det er ikke griffelråd. Så skulle pletterne sidde på enden af tomaten, hvor blomsten har siddet, og være brunlig.
Pletterne på mine tomater sidder på siderne, og er sølvagtige.
Pletterne på fignerne er også sølvagtige, og ser ud, som var de dyppet halvt ned i sølvmaling, ikke som sukkerdrys, og frugterne udvikler sig ikke mere.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. august 2018 kl. 18.22

Kunne det tænkes at der har været mere end meget varmt på den overdækkede terrasse i denne ulideligt varme sommer?

Høj varme kan godt give problemer af forskellig art, men ved det ikke.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. august 2018 kl. 10.11

Griffelråd er det ikke , mit bedste bud er spindemider.......

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. august 2018 kl. 10.31

"Sygdommen" på tomaterne er slidtage, denne skade ser man tit på udendørs tomat frugter der gnider mod hinanden, eller mod andre hårde ting under opvækst i blæsevejr. På fignerne er det nok det samme, hvor bladene kan gøre det. Henry G.

Nyt svar til emnet »Sygdom i figen og tomat.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdom i figen og tomat.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider