Forum

Meldug?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 10. september 2018 kl. 22.01

Nu har jeg igen fået skadedyr i nogle af mine planter. Jeg har normalvis aldrig haft de store problemer med skadedyr, men de sidste 2 år, er det da gået helt galt.
Denne gang tænker jeg Meldug, men hvordan kan det være at indendørs stueplanter får meldug? Jeg har googlet meldug og der står alle steder kun omkring meldug af udendørs planter, eller drivhusplanter, såsom roser, flox, vin vindruer, jordbær m.m.
Nu er det min paletblad der har fået dette "skab" og hvad skal jeg dog gøre for, at få det væk? Afskylning af hele planten over flere gange har ikke hjulpet overhovedet.. Har I nogle gode råd til mig herinde?? Tak. Mvh. Marianne K.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. september 2018 kl. 8.01

Det ser ikke helt typisk ud. Er du sikker på, at det ikke skyldes overvanding?

Meldug er en svamp. Den kan ikke bekæmpes med økologiske midler, når den først har angrebet.
Men du kan fjerne de angrebne steder, og beskytte planten med mælk (5-10% opløsning), bagepulver eller atamon.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 11. september 2018 kl. 10.53

Jeg er ikke sikker på, at det er meldug, derfor ? efter Meldug.. Der var bare nogle fra en gruppe der skrev til mig, at det er meldug, men jeg har svært ved at vide det, for der kommer rigtig mange forskellige billeder op når man googler det..
Kan en plante virkelig komme til at se sådan ud ved overvanding?
Tak for rådet skal du i hvert fald have..

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. september 2018 kl. 11.34

Her findes oplysninger om f.eks. meldug i vin
vinavl.dk/meldug/
Men da jeg er usikker på, om man skal være medlem af Foreningen Dansk Vin for at se billeder, kommer det her.

Nyt svar til emnet »Meldug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Meldug?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider