Forum

Rotte eller mus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina B., 29. september 2018 kl. 17.14

Hejsa

Vi har fanget dette dyr i en fælde under vores køkkenvask. Er det en rotte eller en mus? Den er røget i skraldespanden, og vi fik den desværre ikke målt. Tror (håber) på en mus, men der er lidt delte meninger.

vh Tina

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. september 2018 kl. 19.01

Mit umiddelbare gæt er en rotteunge, når du ikke har mål på den. Men det kan også være en stor halsbåndmus - farven er dog i såfald afvigende. :(

Lige nu er det hovedårstiden for både rotter og mus, at migrere til nye steder - både for at undgå indavl og for at finde nye fødemuligheder.

Jeg har ladet mig fortælle, at den letteste måde at kende forskel på dem, er at bagbenene er længere end forbenene på rotter - men om det passer, er jeg i tvivl om.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina B., 29. september 2018 kl. 19.23

Jeg har med møje og besvær fisket den op af skraldespanden og målt den. Den var jo faktisk ikke så stor. Gør det spørgsmålet lettere?
vh Tina

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. september 2018 kl. 20.20

Hej Tina B

Ud fra størrelsen og den lyse bug vil mit bud være Lys husmus.

En nærmere undersøgelse af halens kan være med til at afklare om det er mus eller rotte. Rotter har stive, korte hår på halen og mus har små skæl som dækker halen (det er vanskeligt / umuligt at se på billedet). Med en lup over den døde mus's hale vil det være muligt at skelne meget entydigt.

Venlig hilsen
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. september 2018 kl. 20.22

Jeg tror det er en husmus.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. september 2018 kl. 23.46

Ja, det er en alm. husmus. En rotte ville være 10-20 cm lang plus hale i nogenlunde samme længde, alt efter alderen (kort = ung, lang = voksen).

En stor halsbåndmus er også omkring 10 cm plus hale - men halen er længere end kroppen og den vil have store ører, samt rødlig til rødbrun pels med lyst/hvidt bryst og oftest en mørkere ring (ikke altid) om halsen (deraf navnet).

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina B., 30. september 2018 kl. 16.30

Tak for alle jeres svar!!!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina B., 30. september 2018 kl. 16.30

Tak for alle jeres svar!!!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels Jespersen, 6. november 2018 kl. 13.03

Det kan altid ses på størrelsen af fødderne.

Mus har op til 1 centimeter brede fødder, hvoraf rotten kan have næsten det dobbelte, det samme gælder længden på fødderne, der er kan rotter have helt op til 2.5 centimeter i længden, så der er altså en rigtig synlig forskel, det er hvertfald min huske regel.

Du kan også drysse lidt mel rundt om din rotte eller mussefælde, og hvis der er spor i melet efter halen så er det en Rotte, da rotter slæber halen efter sig, og en almindelig husmus har løftet hale.

Redigeret af administrator 6. november 2018 kl. 21.07. Unødvendigt link til specifik hjemmeside er fjernet af redaktionen.

Nyt svar til emnet »Rotte eller mus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rotte eller mus?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider