Forum

Kvæder bliver brune indeni

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Manfred Federau, 25. november 2018 kl. 11.06

Da jeg googlede ovennævnte problem fandt jeg et svar fra dette forum, der gik ud på, at der var noget galt med "den mineralske balance" i jorden, og rådet var at give en topdreesing omkring træet.
Nu er der det problem, at træet står i en (ca 2,5 x 2,5 meter stor) udsparing i en flisebelægning, så rådet vil ikke være så effektiv. Jeg kunne tænke mig at vide, hvad "balancen" består i eller hvad det er, træet måtte mangle, så vi evt. kunne tilføje det. Jeg kan sige, at vor jord er ret kalkfattig(vi har mange rævehaler). Jeg har desuden tænkt på, at da det er første gang vi oplever problemet, at det måske kunne være den tørre sommer, der er skyld i problemet. Jeg kan i øvrigt tilføje, at høsten i år var den største - og frugterne de største - vi har oplevet i træets levetid. Det blev plantet i 1988. Jeg kan også tilføje, at vi prøver at holde træet i en ret lille størrelse, så det bliver beskåret ret kraftigt ca. hvert andet år.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. november 2018 kl. 11.53

Kvæder er meget udsatte for denne brunfarvning. Mine har fået det begge år træet har båret frugt og jeg har også set det de få gange jeg har købt kvæder.

Der er lavet lidt forskning i Tyrkiet hvor kvæder har en vis økonomisk betydning. Her finder at høsttidspunktet og mikroklimaet har en indflydelse. Jeg har ikke set nogen dokumentation for at det skyldes "mineralbalancen". Det svar kan evt. skyldes at man kan opleve lignede problemer i kartofler og knoldseleri hvis de mangler bestemte mineraler.

Brunfarvningen svarer til den brunfarvning du ser på snitfladen af et æble. Den er ikke farlig eller udtryk for at frugten er fordærvet. Du kan derfor sagtens bruge dem til gele mv. så længe de ikke har andre tegn på fordærv eller stød.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. november 2018 kl. 22.26

@Manfred.
Jeg er enig med Claus... og med dig ;)
Vores 7 kvæder har båret frugt uden brunfarvning i mange år.
I år er samtlige kvæder brune indeni.
Karakteristisk iår har været små kvæder helt hen i juli/august hvor de med ét blev store (da regnen kom).
Alle andre år er de har de haft en "konstant ensartet" vækst.
Så når du peger på den ekstrem tørre sommer mener jeg, at du her har årsagen til både brunfarvningen såvel som de meget store kvæder du har (fordi de har fået fart på, da nedbøren startede).

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. november 2018 kl. 23.15

Interessant observation Willy. Det giver da lidt håb om at mine kvæder måske bliver pænere når træet har etableret sig bedre.

Ved du hvilken sort dine træer er?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 27. november 2018 kl. 9.12

@Claus.
Jeg har desværre ikke navnet på sorten.
Eller sorterne. Der er to: En pære og en æblekvæde. I virkeligheden er det vist de samme. Ihvertfald angribes begge af bl.a. skurv.
Her er et billede fra 2016

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 27. november 2018 kl. 9.18

Billede af kvæder fra i år.
Både træer såvel som kvæder så meget sunde ud.
Men kvæderne var altså brune inden i.
Det hindre, som du skriver, hverken at der kan laves gelé, kvædebrød, syltede kvæder eller sirup af dem.
Jeg tror faktisk jeg lod mærkaten sidde på træerne da jeg plantede dem for 8- 10 år siden. Så jeg graver lige omkring dem i weekenden og kan jeg se hvad der står, melder jeg tilbage.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. november 2018 kl. 22.02

Den mest almindelige pærekvæde hedder Vranja, den ligner meget den der er på fotoet. Mine kvæder har altid været lidt brune indeni. Jeg har læst et sted, at kvæder kræver mere væde end f.eks. æbler og især pærer, måske er det en forklaring.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. november 2018 kl. 9.01

@Mette
Det tror jeg er rigtigt.
At kvæder kræver mere vand.
Det ærgre mig, at jeg ikke tog et billede af kvæderne i juli, hvor de var meget små. Mindre end større end pigeon æbler!
Jeg forventede ikke, at vi fik noget ud af dem i år.
Som sagt "eksploderede" væksten, da der kom vand. I en grad, så vi kunne se, at de havde vokset fra den ene dag til den anden!
At de bliver brune må skyldes:
1) Manglende stabil adgang til vand el.
2) For høj temperatur i for lang periode el.
3) For meget sol.
Jeg er overbevist om, at det er den første faktor.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Manfred Federau, 28. november 2018 kl. 11.54

Tak for alle svarene som jeg har læst med stor interesse. Hvis jeg skal prøve at konkludere - eller sige hvad jeg tror er årsagen til de ændrede resultater i år - så er det første der falder mig ind, at træet her hos os befinder sig i udkanten af sit udbredelsesområde: "Kvæde er varmeelskende og frostfølsom. Den hører hjemme på kalkbund i bjergskove fra Kaukasus over Iran til Centralasien og Yemen." (Wikipedia).Det betyder at for varmt klima og for megen sol vel ikke kan være årsagen til farvningen, men sagtens til den kraftigere frugtvækst. Jeg kender ikke nedbørsstatstikken for dens hjemområde, men jeg tror ikke det just er særligt rigt på regn. Men da vor jord som nævnt er kalkfattig vil jeg prøve at tilføre mere kalk, ligesom jeg går ud fra, at mere vanding bliver nødvendig for at få kalken til at sive ned.

Nyt svar til emnet »Kvæder bliver brune indeni«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kvæder bliver brune indeni

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider