Forum

Sukkulent med sygdom?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 7. januar 2019 kl. 18.09

Hej alle

Vi har en sukkulent indenfor (ligner et paradistræ), som har fået en eller anden sygdom (se billede).
Er der nogen, der ved hvad det er, hvad det skyldes og hvad man kan gøre?

Martin

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2019 kl. 18.16

Mener at det er solskader, altså solskoldning, hvis man kan sige det om planter, men det ved Svend mere om end mig.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 7. januar 2019 kl. 18.18

Hej Søren

Tak for input. Planten står i er østvendt vindue, hvor der på denne tid af året slet ikke kommer direkte sol ind. Og der er lige opstået - meget pludselig inden for den sidste uge - over det meste af planten.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2019 kl. 21.01

Det et en crassulla ovarta , money plant , osv , en normal nem stueplante , som er blevet angrebet af svamp , den burde stå meget tørt her i vinter, ingen eller næsten ingen vand fra november til marts , og så køligt som muligt , prøv at fjerne alt det der angrebet af svampen , skær godt og grundigt ned , det er den eneste mulighed , hvis planten skal overleve.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 7. januar 2019 kl. 22.03

Hej Svend

Tusinde tak for hjælpen. Den er nu klippet næsten helt ned og så må vi se, om den overlever. Var ikke klar over, at den ikke skulle vandes om vinteren - så der har vi nok fundet årsagen!

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2019 kl. 22.11

Jeg vil gerne indrømme at da jeg googlede solskader, fandt jeg ikke noget, der lignede dette, men desværre kunne jeg ikke nå at trække i land.

Men Svend går meget mere op i kaktusser og sukulenter end mange af os andre. Fordi vi andre ikke får sygdomme i vores planter :-)....

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2019 kl. 22.58

Søren .......solskolding sker stort set kun om foråret , når kaktus/sukkulenter bliver flyttet fra indendørs vinter opbevaring ud på friland / drivhus , hvis man ikke gradvis til vænner planterne til den stærke forårssol , en skade der følger planterne for resten af livet.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2019 kl. 23.24

Ok, godt at vide. Jeg kender til nogenlunde samme fænomen når forårssolen skinner på de stedsegrønne planter, men jorden stadig er frosset, at så brænder bladene, da de ikke kan ånde eller fordampe... Man kalder det barfrost og her hjælper kun at pakke sine planter ind.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. januar 2019 kl. 0.05

Prøv at se, om der skulle være nogle små dyr på eller inde i bladene.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tue Fredholm, 8. april 2024 kl. 19.28

Lykkedes det at redde den? Jeg har en plante der har nøjagtig de samme tegn så jeg er lidt nysgerrig.

Er der i øvrigt andet end beskæring der kan hjælpe?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. april 2024 kl. 22.06

Hej Tue.

Som Lars skriver så kan du starte med at tjekke dem for små dyr og hvis ikke det er tilfældet vil jeg pille de mest skadet blade af den. Pengetræ ( Crassula ovata) eller paradistræ kaldes den også er en meget nem plante at holde og tåler lidt af hver, lige bortset fra frost og overvanding, men hvis du beskære den moderat kommer den sig igen . Og fjernelse af blade tåler den. Den sætter blot nye blade .

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tue Fredholm, 19. april 2024 kl. 10.22

Hej Søren

Mange tak for svaret. Jeg har skåret den hårdt ned og også tjekket den for dyr, da jeg et eller andet sted læste, at det måske kunne være lus.

Uanset hvor meget jeg kigger kan jeg dog ikke se nogle dyr, men måske kigger jeg efter det forkerte, for der dukker af og til et meget lille dyr op i vindueskarmen.

Det sker måske en gang om ugen, måske lidt sjældnere, og dyret er cirka to mm langt, næsten helt rundt og sort og har en hård skal, så det kunne efter hvad jeg har læst måske godt være en skjoldlus, men jeg kan som sagt ikke se nogen på planten.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. april 2024 kl. 12.16

Skjoldlus kravler ikke ud på vindueskarmen. De bliver siddende på værtsplanten og udruger de nye lus under skjoldet.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tue Fredholm, 21. april 2024 kl. 14.51

Hej Lars

Det er godt at vide for mit kendskab er på et meget lavt niveau!

Så det er sandsynligvis en form for svamp?

Uanset hvad det er, er der så andre der har erfaringer - god såvel som dårlige - med paradistræer der er ramt af det?

Nyt svar til emnet »Sukkulent med sygdom?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sukkulent med sygdom?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider