Forum

Hjælp! Er det svamp eller hvad er det.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ditte Petersen, 14. januar 2019 kl. 13.27

Hej alle sammen,
Min plante i efterhånden et stykke tid haft dette gullige mug lignede i jorden. Den har fået gule/brune blade og derefter smidt dem. Jorden lugter af svamp. Det er en indendørs plante i lukket potte.

Jeg ved simpelthen ikke hvad det er og jeg håber på at der er nogle af jer, som måske kunne pege mig i den rigtige retning.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Petersen, 14. januar 2019 kl. 13.28

Ekstra billede

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Petersen, 14. januar 2019 kl. 13.29

..

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. januar 2019 kl. 15.57

Typisk overvanding , du skriver en lukket potte , vil det sige at der ikke er dræningshuller i bunden, overskydende vand burde kunne løbe ud i en underskål .

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. januar 2019 kl. 19.28

Ikke fordi jeg kender planten, men det er helt sikkert overvanding af jorden.

En idé til ikke at gøre det fremover, er at stille planten i en spand vand og lade den suge til den ikke kan suge mere. Så lader man den stå ude af vandet til den er dryppet af og sætter den i den lukkede potte igen. Men det kræver at man har en inderpotte med huller.

Når det er plantens væksttid (forår/sommer), så skal den selvfølgelig også have gødning.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 14. januar 2019 kl. 20.17

Det er måske en
Adenium obesum
?
Hvis det er, skal den netop have det tørt, og især om vinteren skal den højst vandes sparsomt en gang om måneden.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Petersen, 15. januar 2019 kl. 9.38

Planten er Adenium arabicum
også kaldt et baobabtræ.

Okay, men de der gullige prikker - ligner bare en masse små æg med mug på.. I mener ikke at det er et insek eller noget svamp?

Tak for alle jeres svar indtilvidere 🙌

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 15. januar 2019 kl. 12.35

De små "æg" er sandsynligvis gødningspiller, der er blandet i jorden. Svampen er pga overvanding.
Hvis jeg var dig, ville jeg give planten noget ny jord, og sørg for der aldrig står vand i bunden af den ydre krukke. :-)

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. januar 2019 kl. 16.07

De små æg lignende ting , er perlite som man tilsætter især i kaktusjordblandinger og også til Adenium arabicum , også kendt som elefantfod , som er en sukkulent som vokser naturligt i den saudi arabiske ørken , hele planten er meget giftig . hvis du skifter jorden og en ny potte med masser af huller i bunden og ikke vander den før til april så har den måske en chance for at overleve.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 15. januar 2019 kl. 21.45

Du har ret Svend - selvfølgelig er det perlite der er blandet i jorden, og ikke gødningspiller som jeg gættede på :-)

10 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2021 kl. 22.24

Slettet af administrator 1. marts 2021 kl. 9.25.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2021 kl. 22.24

Slettet af administrator 1. marts 2021 kl. 9.25.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2021 kl. 22.24

Slettet af administrator 1. marts 2021 kl. 9.25.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2021 kl. 22.44

Det ligner nu mere broche :-).... Jeg tror at du har fået indsat nogle forkerte billeder..

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2021 kl. 22.46

Bronze .. Mente jeg.

Nyt svar til emnet »Hjælp! Er det svamp eller hvad er det.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp! Er det svamp eller hvad er det.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider