Forum

Insekter i vindueskarmen, hjælp!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Christiansen, 1. marts 2019 kl. 17.32

Jeg har opdaget en flok af disse insekter i min vindueskarme i vores stue. Jeg har sukklenter stående i vindueskarmene men synes ikke dyrene er i planten. De er ca 1 mm længe og de fleste af dem er døde. De levende tumler lidt rundt. Nogen der ved hvad det kan være? Jeg er lidt i panik over det.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. marts 2019 kl. 19.06

Må indrømme, at jeg ikke ved det og ikke har kunne finde nogle der ligner.... men gad vide om det kan være vingeløse hvide fluer?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. marts 2019 kl. 20.44

Er det ikke bare ganske alm. myrer som er tidligt på den .......

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. marts 2019 kl. 0.27

Hej Tina hvor meget har du forstørret fotoet på dit spørgsmål, jeg har aldrig oplevet insekter med den form der er 1 mm, den mindste jeg kender er bananfluer og de er 1-2 mm og ligner ikke dine, Formen ligner et insekt der hedder Eremit og bliver 2-3 cm. Henry G.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. marts 2019 kl. 0.27

Hej Tina hvor meget har du forstørret fotoet på dit spørgsmål, jeg har aldrig oplevet insekter med den form der er 1 mm, den mindste jeg kender er bananfluer og de er 1-2 mm og ligner ikke dine, Formen ligner et insekt der hedder Eremit og bliver 2-3 cm. Henry G.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christiansen, 2. marts 2019 kl. 6.53

Hej Henry,
Billedet er selvfølgelig forstørret meget. De er Max 1-2 mm lange.
Tina

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christiansen, 2. marts 2019 kl. 6.53

Hej Henry,
Billedet er selvfølgelig forstørret meget. De er Max 1-2 mm lange.
Tina

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. marts 2019 kl. 20.38

Er det ikke trips?
De har en lille raspemund, men panik ikke, men knus dem med fingrene.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christiansen, 3. marts 2019 kl. 18.44

Tja... Jeg ved ikke selv hvad det er for insekter så kan ikke svare på om det er trips, banan fluer, vingeløse hvide fluer eller myrer. Det er netop derfor jeg spørger herinde. Måske der er en der kan berolige mig, på et tidspunkt. Kan dog tilføje, at jeg for ikke så lang tid siden, har købt 2 gamle murstensforme som jeg har stående i netop de 2 vindueskarme hvor de små dyr er, så det kan vel ikke afslåes, at det kunne have noget med sagen at gøre?

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. marts 2019 kl. 20.49

Hvis du googler trips kan du sammenligne med dine dyr ift størrelse. Billedet er lidt utydeligt.
Men jeg vil gerne berolige dig :-)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 4. marts 2019 kl. 10.16

Det ligner bestemt ikke et voksent dyr, og derfor må det jo være i ordenen næbmunde. Mit gæt ville være en tægenymfe af en slags (ikke at forveksle med skovflåt, der ikke er en tæge). Hvilken har jeg ingen idé om, men du fortæller at du lige har fået murstensforme i vindueskarmene. De murstensforme jeg har set på markeder, har været af indisk oprindelse, så det kan udmærket være nogle små eksotiske dyr du har rendende. Prøv at kigge formene efter for udklækkede æg. Æg fra tægegruppen sidder typisk fastklæbet gruppevis på en overflade i et bikageagtigt mønster.

Der er ingen grund til panik. Hvis det er tægenymfer, vil de dø i det tørre indeklima lige nu. Og i øvrigt at de harmløse i den størrelse.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christiansen, 4. marts 2019 kl. 10.38

Hej Sofus og mange tak for svar. Jeg vil undersøge formene for æg straks jeg kommer hjem i dag 🙂

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christiansen, 11. marts 2019 kl. 10.40

Som afslutning på denne "sag", kan jeg fortælle at jeg støvsugede vindueskarmen og satte murstensformene tilbage. Dagen efter var de små kryb der igen. Jeg har nu sat murstensformene udenfor og der har ikke været små dyr siden, så de må være kommet fra formene. Tak for alle jeres svar.

Nyt svar til emnet »Insekter i vindueskarmen, hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Insekter i vindueskarmen, hjælp!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider