Forum

Er birketræet råddent og farligt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Else C. Andersen, 13. marts 2019 kl. 11.29

Nogle af vores birketræer er fældet for nyligt. Træeksperten - en skovhugger så vidt jeg forstod - sagde, der var svamp i stammen og at der var fare for det ville vælte hvis der kom storm. Træet var ca. 8 - 10 meter højt.
Han sagde endvidere at når der faldt grene af træet var det endnu et symptom på sygdom. Der faldt rigtig nok små, tynde grene af træet ind imellem.
Mit spørgsmål er om nogen kan vurdere - ud fra vedhæftede foto - om der er råd i stammen.
Venlig hilsen, Else

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. marts 2019 kl. 19.37

Den ene snitflade man kan se ordentlig synes jeg ikke ser rådden ud. Derfor kan der jo godt have været råd andre steder i træet.
Det burde være ret let at vurdere hvis du selv går stumperne igennem.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. marts 2019 kl. 6.43

Vi har selv fået fældet to birk, som havde råd og var til fare for huset.
Det var i kronen, der var råd. Stammen for neden var fin, og vi kunne have ladet den stå. Problemet er, at den nye krone ikke bliver som den gamle, men nogen strittende pinde i 2-3 meters højde.
Vi fik det hele stubfræset og har plantet sølvpil i stedet.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else C. Andersen, 14. marts 2019 kl. 8.19

Tak for svar. Jeg ville også gerne vide om det er almindeligt, at nogle tynde grene falder af i løbet af vinteren, uden træet er råddent. Jeg synes at huske at man om vinteren let kan knække små grene af træer uden de nødvendigvis er rådne - jeg tænker igen på birk. Hvad siger i, birketræskendere?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. marts 2019 kl. 11.51

Tjaae, i min have drysser/knækker der også en del smågrene af birketræerne i vinterhalvåret, - jeg bekymrer mig ikke så meget des angående. Jeg ved ikke, hvorfor smågrenene dør og knækker, men kender det også fra mine egetræer.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. marts 2019 kl. 23.22

Ja, det er helt normalt at et større birketræ drysser lidt kviste om vinteren.
Et træ som er "råddent" og døende vil ofte have frugtlegmer (svampe) på stammen. Hvis ikke der har været det, og hvis du ikke kan finde kævler hvor træet er nedbrudt så virker det umiddelbart som om træet var raskt.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 15. marts 2019 kl. 10.13

Vores nabo har et birketræ, som ikke bare drysser, med læsser et stort antal tynde grene af (op til 2-3 cm i diameter) om vinteren - hovedsagelig på vores side af hækken. Og det har gjort det i flere år efterhånden. Kan det mon tænkes, at hans træ også er ramt af svamp, selv om det ser fint nok ud i sommerhalvåret??

Må vist hellere advare ham om, at det muligvis kan være tilfældet.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. marts 2019 kl. 22.26

Der er intet råd at se på foto.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else C. Andersen, 17. marts 2019 kl. 8.36

Tusind tak til alle, som har svaret. Jeg er både glad for svarene - og ked af det. De bekræfter nemlig, at vores skønne træer er fældet uden grund. Desuden skal resten fældes, ikke fordi de er "farlige" men blot fordi, de skal fældes. Vores lille gruppe i ejerforeningen, som elsker træer, er magtesløse og kan blot se til. Det falder nok udenfor emneområdet - men kan nogen komme med forslag til, hvad vi kan gøre?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. marts 2019 kl. 19.54

Et alternativ kunne måske være at plante blomstrende buske, der ikke skal klippes? Blodribs fx. Eller syrener.
Kunne være et kompromis mellem træ-elskere og dem, der vil af med dem? Så er der stadig noget til klima og fugle og pænt at se på. Og skygger ikke.
Forårsblomster under buskene. Fx erantis.

Nyt svar til emnet »Er birketræet råddent og farligt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er birketræet råddent og farligt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider