Forum

Bøgekræft, hvordan kommer jeg af det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kolja Pedersen, 16. marts 2019 kl. 22.55

Jeg plantede for 3-4 år siden 60 meter bøgehæk ca.240 stk Fagus Sylvatica. Jeg har nu måtte konstaterer jeg nok har fået bøgekræft, det er den ene enden af hækken, et stykke på 10m hvor 2/3 del af bøgene er mere eller mindre ramte. Men hvordan kommer jeg det til livs? Er der nogen af jer der har haft held med noget? Jeg påtænker at fjerne rub og stub på de 10 meter der er ramt og sætte nogle nye. Men vil de bare blive syge også? Der står lidt af hvert når jeg afsøger internettet, så det kunne være fedt hvis en af jer havde gode resulteter med en metode. Vedhæfter lige nogle billeder af min hæk, hvad jeg tror der er bøgekræft.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. marts 2019 kl. 23.00

Jeg ville lade det stå. Det er ikke mit indtryk, at kræft breder sig voldsomt fra plante til plante.
Er der en strækning, hvor alle planter er ramt, er det måske en ide at skifte hækken ud der.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kolja Pedersen, 16. marts 2019 kl. 23.15

@Lars, som jeg skriver så er det jo 2/3 af 10 meter der er ramt. Jeg må tænke det spreder sig. Da jeg har 50 meter uden syge planter og 10 meter hvor det er 2 ud af 3 der er ramt. Har du kræft i din hæk?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2019 kl. 1.51

Jeg ville skynde mig at få dem fjernet inden det bliver så varmt at svampen danner sporer (og smitter). Læs mere her:

videntjenesten.ku.dk/raadgivning/spoergsmaal_og_svar/skov_og_natur/b_gebarkkr_ft/

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. marts 2019 kl. 11.01

Hej Kolja det ligner frostsprængninger og det ser ud til at såret har begyndt at lukke sig fra siderne, den dårlige del af hækken står måske lidt udsat i forhold til streng frost. Mit bud er at lade hækken stå som den er, og lade den renegere sig selv. Henry G.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2019 kl. 11.39

Henry, prøv at sammenligne med fotos på den side jeg linker til.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. marts 2019 kl. 12.55

Claus jeg savner kræftknuderne på billederne fra Kolja.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2019 kl. 14.10

Det giver vel ikke som sådan kræftknuder. Blot noget fortykkelse omkring såret som skyldes at træet prøver at hele såret og til dels at safterne ikke kan komme forbi såret. Hvis man ser på den gren der er savet igennem på mit link, synes jeg det ligner Koljas skader rigtigt meget.
Det sikreste tegn er jo nok de røde frugtlegmer, men når de først viser sig smitter de jo også så det vil jeg ikke anbefale at vente på. Måske Kolja har set dem sidste år?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kolja Pedersen, 17. marts 2019 kl. 17.27

Jeg er meget i tvivl her, jeg har set noget rødt svampe noget på nogle døde grene, ikke direkte på de svulne.
Ja. Den ende af hækken står nok mere udsat end resten, så den teori holder.
Jeg har haft fat med saksen og klippet en stamme over mit i et svullen område, der var ikke meget mørkt i veddet. Det lignede for mig et sundt træ, men måske ser kræften sådan ud på et tidligt stadie?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2019 kl. 18.08

Prøv at sammenligne med det nederste foto på den side jeg linkede til i indlæg 3. Det er i første række en infektion i barken.

Frugtlegmerne er lette at forveksle med cinnobersvamp som forekommer almindeligt på døde grene, så det er måske den du har set.

Nyt svar til emnet »Bøgekræft, hvordan kommer jeg af det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bøgekræft, hvordan kommer jeg af det?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider