Forum

Fjerne små hvide insekter i hækken

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Betina Jensen, 3. maj 2019 kl. 12.00

Sidste år opdagede min mand og jeg med at vores hæk havde fået nogle små fluer på bladene. Vi tænkte ikke videre over det før hækken blev klippet i september, og der var ret mange.
Vi har fundet frem til at det måske er såkaldte mel-lus pga. der også var nogle hvide fluer omkring bladene.

Spørgsmålet er: Hvad gør vi for at slippe af med dem? Kunne læse at hvis de var på planter i drivhuset, så kunne man bruge karse i bunden – men hvad gør jeg med hækken?

(Beklager billedet. Det er ikke nemt at se de små dyr, men det var det eneste vi havde taget tæt på bladene sidste år)

Tak for svar
Betina

1 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2019 kl. 13.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2019 kl. 13.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Jensen, 3. maj 2019 kl. 15.01

Ja- det er netop de hvide fluer I viser - håber ikke at det bliver værre i år, for vil helst ikke ende med at skulle fjerne hækken.

Tak for jeres svar - håber dog der dukker en helt op med en løsning alligevel :)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Jensen, 3. maj 2019 kl. 15.03

Undskyld! Mente dit svar F. Christensen, ikke "jeres" - tak!

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Jensen, 27. maj 2019 kl. 11.15

Fik faktisk en god opskrift på »insektsæbe« til haven forleden, efter at have snakket om svar fra F. Christensen som jeg gerne lige ville dele:

4 dl. vand
½ dl. flydende brun sæbe
½ dl. husholdningssprit

Skal godt nok sprøjtes på alle grene og blade (uden direkte sollys) - og måske gentages efter nogle dage, hvis der stadigvæk er insekter - men det skulle faktisk virke.

Redigeret af administrator 28. maj 2019 kl. 9.30. Link til egen hjemmeside er fjernet af redaktionen

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. maj 2019 kl. 14.44

Bettina, du kan hilse din arbejdsgiver og sige, at link til deres hjemmeside er aldeles uvelkomment her i Forum. De er velkommen til at betale for deres reklame, som vore andre annoncører.

I øvrigt er det krystalsæbe vi bruger i insektsæbe, - ikke flydende brun sæbe!

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Jensen, 30. maj 2019 kl. 12.27

Hej James F,
Må beklage ift. linket, jeg troede ikke at det var noget der gjorde noget ondt og var bare glad for at at fået et svar jeg mente var brugbart.

Kan du sige mig hvorfor det er krystalsæbe og ikke brun sæbe? (bare nysgerrig da det ellers skulle virke?)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. maj 2019 kl. 15.10

Da jeg var barn, fandtes der kun den brune sæbe (den James kalder krystalsæbe), som spejdere smører deres gryder ind i, inden de bruges over bål.
Den flydende brune sæbe er kommet til senere, og må være gjort flydende med et eller andet.
Jeg er også overbevist om, at det er den originale brune sæbe, der skal bruges i insektsæbe. Jeg har derfor ikke afprøvet den flydende.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2019 kl. 15.36

Er den flydende ikke bare tilsat vand?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 30. maj 2019 kl. 15.39

Den flydende Brun sæbe, er tilsat både konservering, kemisk 'duft' og i øvrigt vand, som der betales rigeligt for.
Den kemiske del har jeg ingen indsigt i, - men hvorfor bruge det, hvis det kan undværes ...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. maj 2019 kl. 16.01

Den gode gamle opskrift på insektsæbe er 1 del flydende brun sæbe 1 del sprit og 8 dele vand , den har jeg brugt i mange år.........husk at omryste det godt før brug , og bruges ikke i direkte sollys ............

Nyt svar til emnet »Fjerne små hvide insekter i hækken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Fjerne små hvide insekter i hækken

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider