Forum

Myrer i paradistræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit Arleth, 3. maj 2019 kl. 16.39

Hej

Jeg har et paradistræ det står i vinterhaven og der er kommet myrer- de skubber jorden ud nederst i krukker og nu begynder de at kravle på planten. Det er ca.80 cm højt og ca 2 m i diameter. krukken er så stor at den ikke kan flyttes ud i haven.
Jeg har prøvet at sprøjte med gift for neden rundt om krukken
det hjalp en lille smule men nu kan jeg se dem øverst i jorden og enkelte myrer på planten.
Kan jeg evt. sprøjte planten med opvaskemiddel?
Har i en anden god ide.
venlig hilsen
Margit Arleth

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. maj 2019 kl. 16.57

Det er ikke en her og nu løsning , men det virker , kartoffelmel blandet med flormelis , rørt op i vand , det kan myrerne ikke stå for , de slæber det hjem i boet , hvor alle spiser med , kartoffelmelet cementere de små myrermaver og myrerne dør.
Man kan også bruge natron eller bagepulver sammen med flormelis . Flormelis er lokkemidlet da det er sødt ............

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Arleth, 3. maj 2019 kl. 17.38

Hej igen

Hvordan skal jeg gøre vande det med midlerne så det kommer ned i jorden og eller sprøjte på planten eller måske begge dele.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2019 kl. 17.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2019 kl. 17.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. maj 2019 kl. 18.06

Hvis de kun er i den pågældne krukke, så må de kunne vandes ud. De elsker ikke fugtige/våde steder. Selvfølgelig ikke så meget, at træet drukner.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2019 kl. 19.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. maj 2019 kl. 21.05

Myrerne gør ingen skade på paradistræet tværtimod , de gør at jorden bliver mere løs og dræner godt , noget som er godt for en sukkulent , du skal lægge kartoffelmel/flormelis produktet der hvor du ser myrerne færdes .......

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. maj 2019 kl. 23.31

@F. Christensen, hvis du har gule myrer i dine krukker lever de sikkert af rodlus på dine planter.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2019 kl. 23.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. maj 2019 kl. 0.17

Sandt, men pointen var at dine planter har rodlus ;-)

11 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2019 kl. 0.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. maj 2019 kl. 19.24

Okay!

Jeg har lige opdaget, at jeg har fået et myrebo (begyndelsen til et) i min ene vindueskarm, der er ihvertfald pænt med jord. Myrene er ekstremt små, og der ikke mange -endnu.

Men rodlus?! Skal man gøre noget ved det?

Det er sukkulenter (aloeslægtning, paradistræ, horntree og en påske/november/julekaktus), der står der.

Jeg troede, det kunne gøres med en støvsugning (ikke gjort endnu) og ved at vande i bund/potte om, men hvad er rodlus?

Mvh
Tine (påske/pinse/November/julekaktussen (den blomstrer på de tidspunkter! ;-) ) er det eneste eksemplar af sin art, jeg har kunne holde liv i, og tricket er: Den må nærmest ikke vandes, men den ser godt nok lidt hældøret ud nu...)

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. maj 2019 kl. 21.49

Rodlus er normalt ikke livstruende, men de snylter jo på planten og svækker den. Man skal nok sørge for at myrene ikke spreder dem til alle ens potter. Jeg kender desværre ikke en smart måde at blive dem kvit uden at sprøjte.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 21.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Arleth, 29. maj 2019 kl. 16.34

hej igen

Jeg har nu haft stilles små skåle med natron og flormelis det har hjulpet så de ikke skubber jord ud nederst på krukken.
De er så begyndt at kravle på toppen af jorden derfor stillede
små skåle oven på jorden det ser ud til at have hjulpet men der kravler nu myrer på selve planten. Kan jeg evt sprøjte den over med vand og opvaskemiddel. Har gjort det at når jeg vander træet flytter jeg selvfølgelig skålene, og venter til jorden er tør
og stiller så skålene på jorden igen.
Det bedste ville jo nok være at sætte krukken ud på terrassen men den kan son tidligere for talt ikke komme ud gennem dørene.
mvh
Margit Arleth

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 29. maj 2019 kl. 18.25

Myrerne kommer der måske fordi de tilser bladlus i toppen af træet.
Du må sørge for at tiltrække mariehøns og svirrefluer, så vil mængden af bladlus aftage, og dermed også myrernes trafik på træet.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 29. maj 2019 kl. 20.58

Undskyld mit indlæg ovenfor, jeg læste det som "paradis-æble-træ". Så se bort fra rådet.

Nyt svar til emnet »Myrer i paradistræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myrer i paradistræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider