Forum

Er der mider i mit bladgrønt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente F., 28. juni 2019 kl. 11.37

Jeg har brug for noget hjælp til identifikation.
Jeg er begyndt at finde hvide streger på blade fra grønkål, palmekål og rucola. De synes at følge stænglerne og ligner spor fra et insekt. Jeg kan ikke finde laver eller insekter nogen steder på planterne. Der ser heller ikke ud til at være noget uden på bladene. Er der noget inden i bladene?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. juni 2019 kl. 23.06

kan det være kålmøl? larverne er ganske små, til at starte med altså. de minerer så vidt jeg ved på den måde.
Jeg har ikke erfaring med dyrkning af kål, men min rucola så sådan ud sidste år, med de gange/striber, på nogen af bladene. Dem lod jeg så bare være at spise. :-)

Du skulle nok have lagt net over din kål, så der ikke kan komme nogen og lægge æg, tror jeg. Men måske der er nogen andre herinde der har bedre bud på hvad det er.

Du kan søge oppe i bjælken nederst til højre under skadedyr og plantesygdomme.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente F., 29. juni 2019 kl. 0.18

Jeg har søgt lidt mere på plante-doktor.dk.
Det ligner mere skader efter tomatminérfluens larver. I så fald hjælper net ikke, da den voksne flue kun er få mm lang.
Har andre erfaring med dette skadedyr?

Nyt svar til emnet »Er der mider i mit bladgrønt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er der mider i mit bladgrønt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider