Forum

Kompostbunken summer!?!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse, 23. maj 2005 kl. 4.07

Da jeg stak spaden i kompostbunken, som har ligget hen et par år, begyndte den at summe underligt spyflue/bi-agtigt.

Bygger bier bo under rådne blade og muld?

Hvordan får jeg det fjernet?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. januar 2006 kl. 15.02

Lasse. Min far havde rigtig mange bier – 27. bistader. Når de udvikler nye dronninger, hunbier, flyver hun af sted med arbejdere og anbringer sig andet sted – med sværmen. Som regel i et træ eller lignende. Arbejderne omklamre hende til en stor "bule". Tit ringer den som opdager sværmen til en biavler der sætte en kube af halm så tæt på som muligt derved. Sværmen bosætter sig så i kuben og biavleren henter den hjem til ledigt bihus.

Hvepse, som er de gule og længere i krosform er også meget mere aggresive, bygger tit i jord, blade, hække, huse (tage) og lignende steder, hvor de også ses flyve til og fra – om dagen. Om natten er de hjemme. Gør det ikke når det er lyst, så bliver hvepse/bremserne sure – og du får stik. Så når du har stedbestemt boet, bevæbner du dig i mørket, evt. med lygte og Fluespraj og tilføre boet en begrænset mængde "støv" af det. Hvepsene dør – som fluer. Midlet kan købe overalt og er "åbenbart ønsket". håp

Nyt svar til emnet »Kompostbunken summer!?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kompostbunken summer!?!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider