Forum

Myrer i figentræskrukke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sandy Lykke, 23. juli 2019 kl. 11.48

Mit smukke figentræ står i en krukke ved vores sommerhus. Jeg forsøger at komme af med en million myrer, der er flyttet ind i krukken. De er mega ulækre, men åbenbart også sejlivede. Har sprøjtet ad flere gange, men de er altid tilbage når vi kommer til sommerhuset igen. Træet står inde om vinteren, og jeg har bestemt ikke lyst til at flytte det ind til vinter hvis der stadig er myrer i det. Hvad gør jeg?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juli 2019 kl. 12.17

Plant dog det figentræ ud på friland , hvor det hører hjemme , så får du rigtig mange lækre figner , med hensyn til myrerne så gør de ingen skade , tværtimod , de gør jorden dejlig let .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sandy Lykke, 23. juli 2019 kl. 12.30

Der er kun en lille fliseterrasse, så ingen steder at plante det, desværre...

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. juli 2019 kl. 12.58

Fjern en flise, så er der plads...

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 23. juli 2019 kl. 22.05

Glem vandsprøjten.
Sæt potten i en rummelig underskål, og lad der konstant bstå lidt vand i underskålen, når I er i huset.
Myrer kan ikke lide, at der konstant er fugtigt, og så flytter de.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 25. juli 2019 kl. 12.12

Enig med Chris.
Derefter køber du sådan nogle "pottefødder", og sætter krukken på dem, så kommer myrerne ikke igen, er min erfaring.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. juli 2019 kl. 23.09

Helt enig med Svend og Freya.
Bare til næste år er den potte for lille til rødderne, så bliver der ikke mange frugter. Fjern et par fliser og plant den i alm.jord.
Det kan blive en stor plante som kan vokse ca. 75cm. om året.
Sådan en bornholmerfigen skal ikke ind om vinteren. Smid et tykt lag grus rundt om rodhalsen, det kan holde bænkebidere og myre på afstand, de elsker figner. Det gør solsorten også.

Denne figenplante høvler jeg ned hvert år, ellers kan man ikke nå frugterne.

Nyt svar til emnet »Myrer i figentræskrukke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myrer i figentræskrukke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider