Forum

Pæregitterrust?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Palmqvist, 31. august 2019 kl. 19.54

Jeg har et lille pæretræ, som tidligere i år satte nogle enkelte frugter. Disse er forsvundet, men der er også opstået disse pletter på bladene, som kan ligne gitterrust, hvilket undrer mig, da jeg kan se på div. hjemmesider at denne sygdom kræver enebær som mellemvært, og der findes ikke enebær i miles omkreds! Så hvad er det, og hvordan bekæmpes det?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. august 2019 kl. 20.54

Her er en hel del om emnet.
plante-doktor.dk/paeregitterrust.htm

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. august 2019 kl. 23.20

Jeg tror bestemt også det er pæregitterrust. Hvis du vil være helt sikker, så prøv at sammenlign undersiden af pletterne med fotos på den side Mogens linker til.
Mine pærer har også fået den hvert år i mindst fem år nu. Jeg ved heller ikke hvor der står en ene eller sevenbom og agerer vintervært, men jeg kan heller ikke udelukke at der er en et sted i nabolaget.
Der er vist ikke så meget at gøre ved det. Jeg har for et par år siden forsøgt at finde ud af om der findes resistente sorter. Jeg fandt ikke noget i litteraturen og på planteskolerne kunne jeg det år konstatere at stort set alle træerne var inficerende. En enkelt sort fandt jeg ikke inficeret, men det var kun et enkelt eksemplar så ikke nok til at konkludere noget udfra.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. september 2019 kl. 11.13

Hej med pærerne.
Mine erfaringer er at værten, den kinesiske ene kan stå rigtig langt væk og det betyder også at I ikke kan gøre noget ved det. Enkelte steder i de store byer undlader nogle efterhånden at have pærer, men normalt betyder det ikke så voldsomt meget og et angreb som på billedet vil ikke betyde noget i forhold til frugtbæring.
Der findes mig bekendt ikke resistente sorter. Og jo varmere det er, jo værre bliver angrebene.

Nyt svar til emnet »Pæregitterrust?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Pæregitterrust?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider