Forum

Syg rødtjørn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Grønbæk, 3. oktober 2019 kl. 17.18

Jeg har en gammel rødtjørn i min have, som begyndte at tabe sine blade hen over sommeren. Den har nu få blade i toppen, ingen bær og grønt mos på de fleste grene. Billedet er fra midt i august.

Er der nogen der ved hvad den kan fejle? Og om den kan komme sig?

Hilsen en grøn haveejer

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 4. oktober 2019 kl. 8.38

Hej K. Grønbæk

Ildsot, måske?

www.plante-doktor.dk/ildsot.htm

M.v.h.

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 4. oktober 2019 kl. 8.49

Den har nok nået aldersgrænsen.
Af en eller anden grund er Rødtjørn ikke så levedygtig som Hvidtjørn, det er et svagere træ.
I nærheden af hvor jeg bor var der plantet Rødtjørn og Hvidtjørn som vejtræer skiftevis rød og hvid, hvilket var ret flot når de blomstrede. Men nu er næsten alle Rødtjørnene gennem årene gået ud, og der står kun Hvidtjørnene tilbage.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. oktober 2019 kl. 16.31

Hej K Grønbæk

Jeg tænker at Kim Petersen måske har ret - men hvis du synes træet skal have en chance er det jo en mulighed at prøve at forbedre jordbunden.

Hvis du har havekompost til rådighed kan du give træet et par trillebørfulde af det. Grav ikke i rodzonen men læg blot komposten ud som overfladekompost i et 5 - 6 cm tykt lag i en cirkel, hvor stammen er midtpunktet..
Hvis du ikke har havekompost kan kompost fra din lokale genbrugsstation anvendes - eller du kan købe dig til god muld
(Vælg ikke produkter med sphagnum).

Der vil hurtigt komme gang i mikrolivet i jorden under overfladekomposten og det kan være "tipping point" for rødtjørnen, som får bedre adgang til mikronæringsstoffer og som får boostet svampefloraen omkring rødderne.
Hvis du ikke i løbet af vækstsæsonen 2020 ser en forbedring af træets tilstand, så må det nok udskiftes.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Syg rødtjørn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syg rødtjørn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider