Forum

Mærkelige gevæskter i min græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tanja Mortensen, 29. oktober 2019 kl. 20.38

Ligner små mulvarpeskud på ca 2-4 cm i diameter - har det nærmest i hele min græsplæne. Er der måske nogen, der ved, hvad dette er er - se billeder.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. oktober 2019 kl. 20.49

Jeg tror at det er orme aktivitet du har i græsplænen. Det er meget almindelig her i efteråret.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. oktober 2019 kl. 23.21

Ja, hvis det er små bunker jord er det nok orm som skubber det op. Nu skriver du "gevækster" hvilket for mig er noget mere sammenhængende. I så fald kunne det være svampe. Jeg kan ikke rigtigt se på fotoet om det er det ene eller andet.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. oktober 2019 kl. 9.24

Jeg tror det er dine havemedhjælpere der er på efterårsarbejde:nedbryder blade,laver kompost og lufter plænen.Giv dem ro til dette kæmpe arbejde,som er naturens gang i din have.
Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Mortensen, 3. november 2019 kl. 9.42

Tak for svar, men måske naturens gang, men der er ikke meget græsplæne tilbage?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. november 2019 kl. 10.19

Regnormene laver kun et lille bitte hul i plænen som de skubber jordtuen op gennem. Græsset er stadig under tuen og det vil vokse frem igennem den til foråret.
Ormenes gange skaber dræn og luft til rødderne, så de er med til at holde din plæne flot og sund på den lange bane.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. november 2019 kl. 23.20

Uden at ville starte en længere diskussion om hvad der er rigtig eller forkert når man som mig er doven og ikke gider rive græsset sammen efter græsslåning, så tror jeg på at hvis man lader det ligge så fremmer man orme mængden med tiden og at jorden har bedst at det. At det er forenelig med de økologiske pricipper...

Jeg ved godt at det ikke er kønt og at nogle vil mene at det kan fremme sygdomme i plænen, men det er ikke mit indtryk.

Nyt svar til emnet »Mærkelige gevæskter i min græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mærkelige gevæskter i min græsplæne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider