Forum

Må man få planter fra en have med "dræbersne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Micha Karlslund, 31. maj 2005 kl. 22.07

En gavmild bekendt vil gerne forære mig massevis af planter fra sin dejlige have. MEN der er "dræbersnegle" i hendes område. Hun har selv kun set (og aflivet) ca. 10 snegle sidste sommer, men da vi endnu ikke er inficeret her hvor jeg bor, ved jeg ikke om jeg kan risikere at indføre sneglene ved at tage imod disse planter. Er der nogen der har erfaring med det?

Venlig hilsen
Micha

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 31. maj 2005 kl. 22.44

Hvis du ikke selv har dræbersnegle, ville jeg sige nej. Ellers bør du grundigt skylle planterne for al jord, også mellem rødder, for der kan være æg af sneglen i det. Og hæld ikke vandet ud på jorden straks.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. juni 2005 kl. 9.30

Jeg bor også i en have og område helt frit for dræbersnegle, og jeg tager ikke planter med hjem fra andre haver, hvor der er set dræbersnegle. Faktisk er jeg meget restriktiv over for at indføre planter, og når jeg gør det, så skyller jeg al jorden af og hælder det i kloakken. Selvom det er en rigtig dårlig start for en ny plante. Derfor tager jeg heller e stiklinger eller frø med hjem og opformerer selv. Det er også bedre at tage et lille stykke af en plante med hjem end en stor blok, da et lille stykke lettere kan ses efter for æg og småsnegle. Og så må man opformere derfra.

Forrige år havde jeg købt nye jordbærplanter i en planteskole, og da jeg kom hjem opdagede jeg, at de var fyldt med snegleæg, og det lignede æg af dræbersnegle. De blev skyllet fri for jord og plantet i ny jord og sat i karantæne i en kasse på cemente n i vores gård. Da der ikke dukkede snegle op efter nogle uger, blev de udplantet, og jeg har ikke fået dræbersnegle. Men jeg var ret nervøs.

Hvis man vælger at tage planter med hjem til et ellers sneglefrit område, så har man et stort ansvar over for alle de andre haveejere i området. Og haveejere med dræbersnegle i haven eller i lokalområdet bør altid informere om det, inden de forærer planter væk.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 1. juni 2005 kl. 13.15

Jeg synes du skal takke nej. Det er ikke risikoen værd.

Nyt svar til emnet »Må man få planter fra en have med "dræbersne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Må man få planter fra en have med "dræbersne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider