Forum

Kræft i æbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. januar 2020 kl. 15.21

Vi har et gammelt æbletræ der stod på grunden da vi overtog huset for 4 år siden. Det var heftigt beskåret og lignede nærmest en tyk stamme med en tennisbold af små sammenklumpede grene oven på. Vi har nu gradvist beskåret træet for at åbne det og skabe lys. Jeg har desværre opdaget at der frugttræskræft på flere grene. Jeg vil naturligvis gerne gøre noget ved det, men skal jeg skære væk nu eller vente til senere (I givet fald hvornår)?

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. januar 2020 kl. 18.38

Hej Morten.

Ved ikke om du kan bruge denne gode artikel her, men den giver et godt bud på hvad du skal gøre.

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/59.html

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. januar 2020 kl. 19.01

Tak det var en meget informativ artikel.

Jeg skal igang med at skære kan jeg. Spørgsmålet er nu: Hvornår skal jeg skære? Jeg tænker det våde vejr fortsætter noget endnu, så måske skal jeg vente til foråret, og håbe på at det ikke tager mine andre æbletræer med i faldet?

Hvad tænker du? (og andre for den sags skyld)

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. januar 2020 kl. 19.10

Jeg vil hel bestemt vente til at vi ingen regn har da det i følge artiklen øger smitterisikoen. Men om du kan gøre det i frostvejr ved jeg ikke, ellers skal du længere frem på året.
Men det er ikke sikkert at dine andre træer har kræft, men det vil vise dig med tiden.
Men vigtig er det at du rengøre dit værktøj og her er eddike godt og godkendt til brug og at dine beskæring er med pæne snitflader...

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. januar 2020 kl. 19.53

Jeg tror jeg venter og så tager jeg det værste ved første frostperiode. Det ville sikkert være bedre at vente til foråret, men jeg vil ikke udsætte de andre træer for højere risiko end nødvendigt. Hvis det gamle træ bukker under så fjerner jeg det bare og sætter noget andet.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 17. januar 2020 kl. 14.53

Hmm ved nærmere efterkig kan jeg se at det er galt i flere grene. Man kan se de små røde svampe/hvad det nu er. Tror jeg skal ud i en ordentlig omgang beskæring imorgen/søndag.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. januar 2020 kl. 0.41

Det kunne lyde som cinnobersvamp. Jeg ville også beskære snarest, men i godt vejr.

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 18. januar 2020 kl. 9.00

Tak Claus. Som jeg lige kan se det på træet ligner det dog kræft mere. anset hvad så skal jeg igang med at skære. Jeg er dog bekymret for, det er ekstremt regnfuldt. Spørgsmålet er om ikke bare jeg spreder det til sårerene jeg efterlader? Det er jo nærmest ideelle betingelser for sådan noget hø! Havde regnet med at jeg skulle gøre det i dag, men nu er det fugtigt igen, og det har regnet.

Nytter det noget med 1 enkelt tør dag, eller skal jeg i virkeligheden have en sammenhængende periode med tørvejr før jeg går igang?

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. januar 2020 kl. 17.42

Du kan nok bedst selv se hvad det er. Det var bare det med de små røde svampe som fik mig til at tænke på cinnober svampen. Det kan også være en overvintringsform af frugttrækræft.

Der er ingen fremgangsmåde som er uden risiko. Lige nu er svampen i dvale og ikke så smittefarlig. Det skal holdes op imod at træet ikke kan hele lige med det samme.

Jeg ville som sagt hellere tage til takke med en tørvejrsdag nu end gå og vente og risikere at jeg ikke fik det gjort før svampen vågner op til dåd.
Jeg ville forresten også bruge en klud med sprit til at tørre saksen af imellem hvert klip.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2020 kl. 0.17

Jeg dypper nu saksen ned i beholderen med sprit. Men godt at få saksen desinficeret, så smitten ikke spredes.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 19. januar 2020 kl. 10.06

I tænker sprit. Jeg ville egentlig bare have brugt Atamon, men monstro det er nok?

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 19. januar 2020 kl. 10.09

Har noget håndsprit, så bruger vi det istedet

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. januar 2020 kl. 13.30

Håndsprit er fint. Jeg ville ikke nøjes med atamon.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 19. januar 2020 kl. 15.56

Endte med at finde noget rigtig husholdningssprit som jeg vaskede alle redskaberne i.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. januar 2020 kl. 17.44

Hej i underholdningsafdelingen for desinfektion. Der skal altså bruges noget der er svampedræbende og det blev jeg en gang belært om af sygeplejersker - at det er hverken sprit eller eddike.
Der findes kemi og der findes atamon - og det sidste er tilgængelig for os almindelige - og hvis det skal virke, må I bruge det ufortyndet. Jeg bruger en lille filmbøtte med små stykker klude i - og så hælder jeg en sjat atamon i bøtten en gang imellem når det ikke er rigtig fugtigt mere.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. januar 2020 kl. 18.41

Hvis der er svampe som i frugtlegmer af paddehatte/svampe, så er træet ved at takke af. Det falder ikke om øjeblikkeligt, men om nogle år er det altså færdigt med at se godt ud. Det kan tage ret mange år. Men levetiden er begrænset!

Det er nok den grove voldbeskæring, det har været udsat for.

Jeg vil ikke anbefale, at du styrter ud og motorsavsmassakrerer det, men at du planter et nyt æbletræ af en god sort, der ikke er modtagelig for kræft.

Så har du også æbler om nogle år (træer er langtidsplanlægning!).

Og så vil jeg ikke skrive om mit eget første forsøg udi æbletræsbeskræring. Jo det gør jeg:

Grene med kræft væk- tjek.
Grene, der krydser væk- tjek
Grene i spidse vinker- væk -tjek

Jeg endte med en liden 1 meter stump, der tog hævn og blev et højt og flot træ, bare ikke så nemt at plukke æbler fra. Det var dog en "Belle de Boskoop", så deet- :-D

Mvh
Tine- og vanris skal rives af... Ikke klippes/saves.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. januar 2020 kl. 20.58

Hej Boi. Atamon dræber ikke hverken bakterier eller svampe. Det bremser blot deres vækst, hvilket jo er udmærket i syltetøj fordi stoffet bliver ved med at være til stede i tilstrækkelig koncentration. Det har ikke nogen videre effekt på beskærersaksen ud over at enhver aftørring er bedre end ingen ting.

Sprit har en ret god effekt på svampe, men den er ikke 100%. Generelt kan man sige 70% ethanol som ofte bruges til desinfektion på hospitaler og laboratorier dræber svampe mycelium, men det kniber med svampesporer. Højere koncentration, som i f.eks. rent husholdningssprit har en bedre effekt. Håndsprit indeholder sommetider isopropanol, som også forstærker effekten.

Endnu bedre ville det være bruge et hypoklorit baseret rengøringsmiddel (f.eks. klorin), men det er noget mere kras at håndtere og man bør nok også skylle saksen med vand bagefter af hensyn til træet.

Derfor foretrækker jeg sprit.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2020 kl. 22.49

Det glæder mig at høre, for jeg har i snart mange år undervist vinavlere i, at de skulle rense saksen med sprit, inden de kom til en ny vinmark, og hvis de havde mange planter selv, så skulle de jævnligt rense saksen i sprit.
Svampe inde i vinstokken er svær at se, før det er for sent, så derfor skal der forebyggelse til.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2020 kl. 22.52

Jeg har for nylig været på studietur til Spanien. Her mærkede man planter, der var mistænkte for svampe infektion (ESCA), så de ikke blev beskåret samtidig med resten af vinmarken.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 20. januar 2020 kl. 7.11

Jeg har faktisk vasket redskaberne. Først i Sprit, og siden i atamon. Så må jeg være dækket ind :).

Nu må naturen gå sin gang. Jeg skal nok skrive en opdatering når jeg engang kommer til sommer, om der igen er store partier med kræft. I det tilfælde må træet ned. Jeg er dog villig til at kæmpe endnu.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. januar 2020 kl. 8.03

Hej Claus
Tak for info - men det er så bare mærkeligt, at atamonen virker, for nu har jeg brugt det i over 20 år - og ser aldrig kræftangreb i træer der står ved siden af hinanden. Også enig i at klorin ville være mere effektivt, men det er også skrækkelig giftigt i forhold til naturen - så det vil jeg ikke røre ved. Jeg har under 10 angreb årligt i langt over 5000 træer, så det er vel ikke så galt - og de får alle "kniven" direkte i posen og så klarer fyret resten og jeg har en helt speciel saks kun til det brug, ligeså handsker og der vaskes fingre grundigt bagefter.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. januar 2020 kl. 10.37

Hej Boi. Jeg havde næsten gættet du ville skrive noget lignende ;-)

Altså, det er altid svært med så kaldt "anekdotisk bevis", at du har en oplevelse af at det virker. Måske ville et kontrolleret forsøg vise at meget få træer blev syge både med og uden atamon, måske ville det vise at du faktisk har fat i noget.

Det jeg forholder mig til er, at natrium benzoat anses for at være en bakterio- og fungistat. Altså et stof som bremser væksten uden at slå organismerne ihjel. Endvidere at det stort set ikke anbefales til desinfektion nogen steder (f.eks. amerikanske CDC har en ret udførlig oversigt). Undtagelsen er producentens egen syltebog hvor man anbefaler at skylle allerede skoldede glas i atamon.

Jeg kan ikke 100% afvise at det har en effekt. Du bruger det jo som sagt koncentreret og produktet indeholder også andre komponenter end natrium benzoat, nemlig mælkesyre. Jeg synes bare man skal bruge noget hvor der er større dokumentation for en effekt.

Forresten kunne man også bruge brintoverilte, men igen er det lidt kras at have med i haven.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 20. januar 2020 kl. 18.18

Hehe så var måske overkill med atamonen Claus :). Nå men i det mindste har jeg da konserveret mine redskaber og behøver ikke frygte, at de er mugne hvis jeg vil smøre dem på brødet :) :)

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. januar 2020 kl. 11.05

Nu kan jeg forstå, at det syge træ allerede er blevet beskåret, og så må man jo bare håbe, at resultatet bliver godt.

Jeg har selv haft et æbletræ, der var angrebet af kræft og smittede andre træer. Først beskar jeg det i tørvejr, men kræften spredte sig alligevel til andre dele af træet. Jeg endte med at fælde det - og selvfølgelig bortskaffe alt det syge træ og rengøre værktøjet.

Min erfaring er, at man ved frugttrækræft først og fremmest skal undersøge, om det pågældende træ har betingelser, der nedsætter dets modstandskraft. Ved at læse lidt rundt omkring på nettet fandt jeg ud af, at mit stakkels træ havde hele 4 grunde til at blive sygt:

• Det stod på tung lerjord.

• Det var såkaldt vandlidende jord, altså jord, hvor regnvand ikke naturligt kan løbe væk.

• Det stod ret tæt på en kompostkasse uden bund, hvor jorden må forventes at have mange næringsstoffer.

• Det var også plantet tæt på naboens hus, hvilket gjorde, at det lå i skygge sidst på dagen. Det ville være bedre at have sol på træet sidst på dagen, så grenene kunne blive tørre inden natten.

Jeg er ikke i tvivl om, at disse fire faktorer var med til at gøre træet sygt.

Efterfølgende tjekker jeg regelmæssigt de andre træer for kræft. Et af dem havde et svært kræftsår på stammen, men det skar jeg væk i sommeren 2018, hvor vi jo – som bekendt - havde masser af tørvejr.

Jeg ved, at mit blommetræ også er angrebet. Men jeg venter til foråret med at skære kræften væk. Vi plejer altid at have en god lang tørvejrsperiode i april.

I efteråret 2019 plantede jeg et nyt æbletræ til erstatning for det træ, jeg havde fældet. Jeg kunne jo ikke gøre så meget ved jordens beskaffenhed – bortset fra at blande lidt sand i lerjorden. Men jeg plantede det langt fra kompostkasserne, på et sted, hvor det kan få sol, også sidst på dagen og desuden på skrånende grund, hvor overflødigt regnvand kan løbe væk.

Det var mine erfaringer ;-)

M.v.h.

Doris Møller

24 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. januar 2020 kl. 17.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. januar 2020 kl. 16.02

Det er helt sikkert effektivt. Men det er ikke så velegnet til større beskæringsopgaver - for hvordan får du hele tiden kogende vand? Sprit er da nemmere.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. januar 2020 kl. 16.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Kræft i æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kræft i æbletræ

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider