Forum

Hjælp! Mit avocadotræ dør.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Hjulmand, 16. januar 2020 kl. 13.35

Hej,
Jeg har haft en avocado plante nu i 4 år, som jeg har dyrket helt fra stenen. Planten er nu 3 meter høj, og var indtil forrige uge helt igennem sund og rask. Men for omkring 3 uger siden tog fanden ved planten og den begyndte at vokse helt vildt og satte 2 nye grene. Kort efter begyndte de nederste blade at få brune pletter, tørre ud og falde af. Det har nu bredt sig opefter, og jeg kan nu se at de fleste blade har de samme brune pletter.
Jeg har virkelig gjort hvad jeg kan for mit avocadotræ, og vandet træet efter behov.
Nu ved jeg ikke om det er en almindelig vinter depression, en sygdom eller måske at de nye grene i toppen har taget pusten af resten af træet. Har vedlagt et billede af et blad med de brune pletter.

Nogen gode råd?

Mvh
Bjørn

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. januar 2020 kl. 15.31

Når en plante vokser meget, skal den bruge energi og mineraler som byggesten.
Det kan godt ligne mangel på mikronæringsstoffer.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2020 kl. 16.43

Nu ved jeg ikke om du har ompottet det for nyligt for det spille også en rolle, ligesom lys og ikke mindst høj fugtighed også har noget af sige. Man skal aldrig ompotte om efteråret når lysintensiteten svinder - det lys du kan byde din plante er ikke engang 10 % af det der er i dens hjemlande - desuden er din luftfugtighed sikkert meget for lav - skriver bl. a Mogens Madsen som svar i af de tråde, der omhandler avokado dyrkning.

Generelt kan det sige at den er svær at dyrke og jeg har sjælden set dem været dyrket i mere end nogle få år, så dør de som regel for os.

Nyt svar til emnet »Hjælp! Mit avocadotræ dør.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp! Mit avocadotræ dør.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider