Forum

Leddyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Robert Lee, 9. marts 2020 kl. 15.51

Jeg opdagede der har masser af små dværgtusindben i min plante yucca. Jeg har spurgt rundt folk om dem. Men der kommer mange forskellige meninger om den. De sagde at de hjælper med at holde jord ren og nedbryde de døde materialer.
Men andre mener at den gør skade for plante og skal ompottes. Jeg har brug for råd. Jeg sætter billederne

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. marts 2020 kl. 2.42

Du vander den måske for rigeligt, Yucca (handelsnavnet for en Draecena art, der er mange arter Draecena! Men den der kaldes "Yucca"- er ikke i slægt med Yucca, der en art Agave) skal vandes mådeligt, på denne årtstid 1-2 gange om måneden- ikke mere end den drikker op af underskålen på en times tid.

Er det en ægte yucca (de har spidsere stikkende blade) gælder det samme.

Jeg kan altså ikke lige se, at de kræ du viser er tusindben, er billerne fra undersiden?

Men tusindben & bænkebidere lever af nedbrudt træværk/plantemateriale (de er detritusædere/nedbrydere), men da arthopoder trives i fugtigt miljø- er de ret nemmme at bekæmpe: Vand mindre og lad planten tørre ud imellem vanding.

De skader ikke planten, men de er nok et tegn på, at den har det lovlig vådt.

Mvh
Tine

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. marts 2020 kl. 2.43

Billerne: Billedet!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Lee, 14. marts 2020 kl. 20.35

Ja korrekt. Planten har fået for meget vand og våde i lang tid. ved ikke, hvad hedder den. Men den ligner meget tusindben, men bare mindre og hvid. De lever under jord. Har masser af dem. Skal jeg fjerne dem eller lade dem være? Mvh Robert

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Lee, 14. marts 2020 kl. 20.37

Jeg tager billeder i morgen. Mvh Robert

5 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. marts 2020 kl. 21.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Leddyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Leddyr

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider