Forum

Der røg jordbærrene- igen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit S., 20. marts 2020 kl. 11.10

Vi har i vores have nogle pallerammer, hvor vi dyrker forskellige ting i.
I den ene har vi jordbær.
Vi har i flere år haft problemer med at jordbær planterne dør - pga. en lille hvid larve med brunt hoved! (billede 1)

Vi har to gange haft ALT - ALT! - tømt ud af pallerammerne og startet forfra. Og jeg troede faktisk det nu var lykkes, da vi sidste sommer for første gang ikke havde problemer.
Men ak nej. I går kunne jeg så konstatere at de hvide larver var tilbage!!
Larverne spiser rødderne på jordbærplanten så den til sidst dør. Vi ser kun larven i foråret/for-sommeren.

Hvordan pokker slipper vi af med denne larve?? For altid!
Den er - indtil videre - kun gået i vores kasse med jordbær. Jeg er dog noget nervøs for, om de kan gå i mit drivhus da det kun er andet år vi har drivhus? Ved nogen det?

Da jeg gravede efter dem fandt jeg denne gang en ny type larve... også hvid. (billede 2 følger)
Kan nogen også hjælpe mig med hvad dette er for en??

Larve 1 - tilbagevendende:

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit S., 20. marts 2020 kl. 11.11

Billede 2 - "Ny" larve

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. marts 2020 kl. 12.23

Hej Margit.

Jeg tror at du har fået jordbær vikler i dine planter.

www.plante-doktor.dk/jordbaervikler.htm

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2020 kl. 15.22

Hej Margit

Billede 2 viser en rundorm / nematode - hvilken kan jeg ikke identificere. Den behøver (!) ikke at være medvirkende årsag til dårlig trivsel for dine jordbærplanter.

Nematoderne har en meget vigtig plads i samspil med mikroorganismer i muldlaget og i mulddannelsen. Ikke alle arter er uskadelige (Fx kan kartoffelnematoder (kartoffelål) give store skader for kommercielle avlere).
Mange nematoder har evne til at overleve adskillige år i en form for dvaletilstand nede i mulden.

To gode fremgangsmåder, hvis man har en oplevelse, der ligner din:
For at sænke bestanden af nematoder:
Fjern så meget som muligt af plantebestanden - også rødder.
Vent til jordtemperaturen er oppe på ca 12 grader.
Brug ventetiden til at få fat på frø af Tagetesfamilien og driv gerne udplantningsplanter frem.
Tilplant bedet - ligemeget om det er højbed eller ikke - med tagetes og lad dem stå så længe det er muligt - gerne helt frem til starten af næste vækstsæson i foråret 2021.Tilfør gerne god havekompost i vækstsæsonen.
Gentag evt samme fremgangsmåde i 2021 - og prøv derefter at dyrke jordbær igen.

For at sætte en "stopper" for jordbærvikleren:
Fjern alle planter og så meget rod som muligt. Hold et års pause med jordbærdyrkning - det betyder overalt i haven.
Snak evt med naboer, der oplever samme problem som du gør - måske kan I gøre fælles sag og allesammen have et jordbærfrit år ?

Tilfør god havekompost til det tidligere jordbærbed hen gennem kommende vækstsæson - og dyrk fx squash, majs, jordskokker (eller tagets) i bedet i stedet for jordbær.
Overvej om du i løbet af 2020 år kan forbedre forholdene i haven, så bestanden af mejsefugle, rødhals, gærdesmutte og hvepse får markant forbedrede livsmuligheder - de vil være dine forbundsfæller i forhold til at reducere bestanden af jordbærvikler. Fuglekasser, kvasgærde, kvasbunke, vand til fuglene kunne være nogle af mulighederne.
Tidligst i foråret eller sensommeren 2021 kan du prøve at plante jordbær igen - med større udsigt til at få succes med jordbærtærterne ;-)

Venlig hilsen
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line S., 24. april 2023 kl. 9.11

Jeg tror det er snudebillelarver du er plaget af.

Nyt svar til emnet »Der røg jordbærrene- igen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Der røg jordbærrene- igen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider