Forum

Er blodribs »smittebærer« ift ribs?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axel Frederik Møller, 23. marts 2020 kl. 7.56

Nogen steder på Internettet kan man læse, at blodribs er smittebærer for en række sygdomme der går på ribs og solbær. Jeg har svært ved at finde flere informationer om dette. Er der nogen der kan hjælpe? I det mindste be- eller afkræfte sandheden af udsagnet?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. marts 2020 kl. 12.09

Der er nok noget om det. For andre medlemmer af slægten Ribes ved jeg i hvert fald at der er et vist overlap af sygdomme. F.eks. mellem solbær og stikkelsbær. Ribs og blodribs er vist endnu tættere beslægtet. Ribs har sin egen bladlus art som giver en karakteristisk rødfarvning af bladene. Det har jeg også set på blodribs.
Når det er sagt, så er ribs ikke voldsomt plaget af sygdomme så jeg ville ikke undlade at sætte blodribs af den grund.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2020 kl. 11.45

Det er nok denne her du tænker på

www.allia.dk/planteleksikon/blodribs-ribes-sanguineum/

Prøv evt at søge på plantedoktor.dk, der plejer at stå noget brugbart.

Jeg selv har både blodribs og almindelig, samt solbær i min have og har indtil nu ingen problemer med nogle af dem.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2020 kl. 11.50

Du finder siden her...

www.plante-doktor.dk/

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axel Frederik Møller, 4. april 2020 kl. 21.16

Kære Claus og Søren,
Tak for jeres hjælp.
Dbh Frederik

Nyt svar til emnet »Er blodribs »smittebærer« ift ribs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er blodribs »smittebærer« ift ribs?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider