Forum

Hvad er det i mine træer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina Laursen, 10. april 2020 kl. 18.33

Hej jeg har det her kan ligne mos i flere træer og buske hvad er det og hvad kan jeg gøre
Karina

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 18.36

Det er lav og det skader ikke træet. Nogle siger at det kommer af ren luft i området. Så ingen bekymringer..

2 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2020 kl. 18.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 18.50

Hvis man googler lav og svamp på, i dette tilfælde syrener, anbefaler nogle at sprøjte med sprit. Personlig gøre jeg ikke noget ved det. Ud over at beskære, så der kommer luft til.

Mos og svamp på mine syrener - hvordan fjerner jeg det?
Spørg Bolius | Ajourført d. 16. maj 2019

Hej Bolius

Jeg har 4 små syrentræer som har fået mos/svamp på grenene - som er gulligt hvordan fjerner man det?

Det er kommet henover vinteren

Svar

Mos og svamp trives og vokser bedst i fugtige miljøer. For at kunne reducere fugtigheden er det altid nødvendigt at beskære og udtynde så der kan komme mere lys og luftcirkulation til de mindre planter. I dette tilfælde drejer det sig om mindre syrenplanter.

Mos og alger på træer og grene kan i nogle tilfælde fjernes ved en sprøjtning med en svag koncentration af husholdnings sprit. Du skal opløse 20 cl husholdningssprit i 10 l. vand. Dette giver en koncentration på 2%. Sprøjt det 2-3 gange med en dags mellemrum. Midlet kan også fjerne stråleplet og meldug på f.eks. roser.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 19.08

F Christensen, Du har ret..

Jeg fik lige blandet en svamp med lav og misforstod det...
Magnus Gammelgaard har skrevet dette, der minder om din forklaring. :

haveselskabet.dk/hvorfor-kommer-der-lav-pa-frugttraeer

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. april 2020 kl. 19.44

I skal gøre jeres jord levende, så planterne vokser bedre.
Dyrk mere grøntgødning omkring planterne, Sørg for at der er en passende fugtighed. Læg til vinter et jorddække af kompost, dyregødning (møg), blade, udvandet tang eller andet egnet materiale.
Undlad at grave i jorden - I må ikke forstyrre etableringen af gavnlige svampe i jorden.
Er der orme i jorden?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2020 kl. 0.39

Lav er faktisk en kombination (symbiose) af en svamp og alger/cyanobacter. I sig selv er de helt uskadelige, og siges netop at være tegn på ren luft (uden forurening). Laver vokser meget meget langsomt, og de får alt det, de har brug for fra regnvand og lys. De snylter altså ikke på planterne.

Om man synes det er grimt: tjah. Det er ihvertfald aldeles uskadeligt. Lav vokser også på sten, og der kan de være flere tusinde år gamle!

Her, hvor jeg bor- får vi mest grønalger på ting- fordi, der er voldsomt meget kvælstof i luften (fra landbruget). I "Gamle Dage" var alger noget, der groede i sure våde nordvendte skyggede hjørner, det er det ikke i dag.

Mvh
Tine- det har lige været Store Gylle Udkørsels Dage.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 11. april 2020 kl. 8.25

Det er Slåenlav der vokser på dine træer.
Og den gør ingen skade på træerne, det er kun et sundhedstegn (ren luft), så der er ingen grund til at fjerne den.
Nogle Laver og Mosser er epifytter, det vil sige de vokser på andre planter, her træer, det gør de for at komme op i luften og lyset. De bruger bare træerne til at vokse på, de sender ikke rødder ind i træerne. I modsætning til halvsnyltere som fx. Mistelten, der snylter på træet skader epifytterne slet ikke træet.
Det er noget vrøvl, at det skyldes at træet er i dårlig vækst. Epifytterne vokser meget langsomt, så derfor kommer de først til syne på gamle stammer på træerne, det skyldes træernes alder ikke deres vækst.
Det er i øvrigt en side der handler om økologi og havebrug - så hvorfor dog bekæmpe naturen og alsidigheden i haven, den sterile have hører vist til i et andet forum :-)

Nyt svar til emnet »Hvad er det i mine træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er det i mine træer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider