Forum

Angreb på mine rabarber

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christiansen, 29. april 2020 kl. 9.17

Jeg håber at kunne finde lidt gode råd til at få bugt med den/det der er igang med et åbent angreb på mine ellers så dejlige rabarber. Jeg har vedlagt et billede hvor man tydeligt burde kunne se angrebet, jeg har yderligere set både myrer og en lille lyserød bille (jeg mistænker ham eller hans familie) men ved ikke hvordan jeg skal fordrive eller slå dem ihjel. Jeg håber der er en herinde der kan hjælpe mig..

Mvh Jesper

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2020 kl. 11.17

Hej Jesper. Det der har jeg ikke set før. Rabarber er normalt fri insektangreb af betydning.
Mit bedste gæt er at et eller andet er så sultent eller tørstigt at det spiser rabarberne af nød. Du kan evt. prøve at lægge et par æbler ud og se om skadedyrene hellere går på dem.

Der findes godt nok en rabarbersnudebille som giver lignede skader, men den burde vist ikke findes her i landet. Se alligevel om det skulle være den:
idl.entomology.cornell.edu/wp-content/uploads/Rhubarb-Curculio-2014.pdf

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christiansen, 29. april 2020 kl. 12.46

Hej du. Tak for svar. Det var også det jeg har læst mig frem til og derfor undrede det mig også at der var de angreb. Jeg vil prøve at smide er par æbler ned til banditten 😊 det ligner ikke den du linker til, jeg gik ud og tog et billede, se nedenfor. Mvh Jesper

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christiansen, 29. april 2020 kl. 12.46

Hej du. Tak for svar. Det var også det jeg har læst mig frem til og derfor undrede det mig også at der var de angreb. Jeg vil prøve at smide er par æbler ned til banditten 😊 det ligner ikke den du linker til, jeg gik ud og tog et billede, se nedenfor. Mvh Jesper

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2020 kl. 12.51

Det ligner dog en eller anden form for snudebille. Jeg tror du har ret i at det er den der gør skaden.
Måske kan de identificere den på fugleognatur.dk men du skal have et par billeder noget tættere på.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christiansen, 29. april 2020 kl. 12.57

Ok, tak for hjælpen.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christiansen, 29. april 2020 kl. 13.27

Jeg gik derud igen og tog et nyt billede og fandt denne lille fætter(det er en lille grønne larve lignede fyr) som jeg faktisk tror er årsagen til balladen. Den smider noget gelé agtig masse efter sig. Overvejer at flytte mine rabarber til næste år :(

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 22.42

Jeg var lige en tur nede for at se om jeg ikke kunne finde en "larve i rabarber" og fandt en mulig, nemlig kartoffel borer, som er den eneste larve, der ifølge Den grønne bog af Frank Heindorf, går i rabarber.
Han nævner at problemet er lokalt, men ingen bekæmpelses forslag. Jeg vil umiddelbart ikke gøre ret meget, hvis problemet ikke er så stort og hvis det ikke gentager sig i årevis.

www.fugleognatur.dk/artintro.asp?ID=4304

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christiansen, 24. maj 2020 kl. 20.35

Hej Søren... tak for svar. Jeg må ud at kigge igen. Jeg har de sidste par aftener været ude at fjerne små nye dræbersnegle. Jeg tror faktisk at det er dem, men jeg skal nok holde øje med dit larve forslag.

Mvh Jesper

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. maj 2020 kl. 23.53

Hej Jesper.

Jeg kunne godt forestille mig at dræber sneglene kunne finde på at spise af bladene, men har engang hørt at snegle med hus ikke gøre det, da rabarber indeholder en syre, der får dem til at lide af kalkmangel. Om det er en skrøne/noget være vrøvl ved jeg ikke... Men ellers en meget sjov fortælling.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. maj 2020 kl. 8.00

Rabarber indeholder oxalsyre. Mennesker skal også passe på ikke at spise for meget uden at neutralisere syren.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. maj 2020 kl. 10.05

Kommer den gele' agtige masse ikke fra rabarberen. Synes at jeg ser det komme også fra almindelige sår på skrællen.
Ingeborg

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. maj 2020 kl. 11.20

@Lars og Søren, ja og oxalsyren uskadeligøres netop med at udfælde den med calcium ioner ("Non-oxal" er en opløsning af calciumklorid). Oxalsyre danner nemlig et meget tungtopløseligt calciumsalt. Derfor lyder det helt rimeligt at det kan give sneglene kalkmangel.
En anden giftvirkning af oxalsyre er, at det binder jern og den vej rundt kan give blodmangel.
Der er oxalsyre i hele planten, men mere i bladene end stænglerne.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.44

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Holm Yde, 16. juni 2021 kl. 19.13

Jeg har samme problem som Jesper Christensen - hvad var løsningen? Var det små dræbersnegle eller en Bille? Jeg har lagt sneglegift, men det bliver ikke spist....

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2021 kl. 21.42

Et billede?

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Holm Yde, 4. august 2021 kl. 18.34

Det ser fuldstændig ud som det Jesper har skrevet øverst

Nyt svar til emnet »Angreb på mine rabarber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Angreb på mine rabarber

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider