Forum

Vinplante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Skibsted, 6. juni 2020 kl. 13.20

Hej Eksperter.

Vi har plantet en vin plante i lukket overdækket terrasse. Dvs. den får ikke noget vand på naturligvis. Den står op af huset og der er fliser uden om. Vi har lavet vanding på den måde, at vi hælder vand i en beholder, som så trækker. Ned ved siden af planten. Nu er der kommet bitte små dyr på både stængel og blade, som spiser af bladene. Se foto. Jeg har prøvet at læse mig frem til, hvad det kan være, men det er ikke lykkedes.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. juni 2020 kl. 14.44

Hej Susanne Skibsted

Nu er jeg godt nok ikke ekspert, men jeg har hele to udestuer, herunder en lukket, overdækket altan, hvor der heldigvis er skyderuder, så der kan luftes ud.

Jeg har haft planter på denne altan i årtier, men vin ville jeg aldrig finde på at have derude. En vinplante har det bedst på et beskyttet sted udendørs, eller eventuelt i et drivhus, hvor der er god mulighed for at lufte ud.

I alle årene har jeg skullet slås med bladlus, uldlus og skjoldlus. Jeg forsøger at undgå, at planterne står for tæt, og jeg har ruderne skubbet så meget som muligt til side, og jeg sørger for at have subtropiske planter, der er bedst til at tåle klimaet. Alligevel får planterne bladlus!

Hvis jeg var jer, ville jeg opgive kampen!

Hvis I alligevel vil forsøge at holde liv i vinplanten, så prøv med sæbevand. Opløs sæbespåner eller brun sæbe i vand og bad planten i det. Nogle kommer også sprit i. Min erfaring er, at man skal bade dem 3 gange med 3-5 dages mellemrum.

Jeg siger ikke, at det er umuligt! Men det bliver svært.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Skibsted, 6. juni 2020 kl. 15.28

Jeg glemte nok at skrive, at der er døre, som kan åbnes i begge ender. Desuden er der 3 ovenlysvinduer i den halvdel, hvor der ikke er glastag.

Ups
Susanne

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juni 2020 kl. 16.04

Det er ikke nemt at se, hvad det er for dyr, men en plante, der trives godt klarer sig bedre mod skadedyr. Se på vækstforholdene.
Jeg har mange vinplanter i drivhuse, og har aldrig problemer med skadedyr og svampesygdomme, bortset fra gråskimmel (råd ved modning). Ja, og skjoldlus i et af drivhusene, hvor jeg sjældent kommer.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. juni 2020 kl. 19.14

Hej igen

Det hjælper jo på det hele, hvis der er tilstrækkeligt med lys, og hvis der kan luftes ud.

Hvis I har et termometer derude, kan I se, hvor høj temperaturen bliver. Personligt prøver jeg at holde temperaturen på min altan på højst 26 grader. Det betyder, at skyderuderne skal være åbne det meste af dagen om sommeren.

Det er fint, hvis I har terrassedøre, der kan stå åbne – også når I ikke er hjemme!

Lars Holt har ret i, at en plante, der har gode vækstbetingelser, beskytter sig bedre mod skadedyr. Jeg vil tro, at det er bladlus, der har angrebet, men det er sådan set lige meget, hvad det er, for kuren er den samme: sæbevand!

Held og lykke med det!

M.v.h.

Doris Møller

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Skibsted, 6. juni 2020 kl. 20.08

Mange tak. Så vil jeg prøve med sæbevand.

Mvh
Susanne

Nyt svar til emnet »Vinplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Vinplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider