Forum

Belle Boskop træ med gule blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 30. juni 2020 kl. 10.17

Hej.
Hvad kan der være galt med mit Belle Boskop træ? Det får gule blade, og nogen steder er det som om de" krøller"
Det er et ældre træ, men sidste år, gav det mange æbler, som jeg faktisk havde glæde af, frem til april.
Vh Inge

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juni 2020 kl. 10.39

Et billede ville hjælpe.
Krøllede blade kan tyde på sugende insekter.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 3. juli 2020 kl. 16.36

Hej Lars.
Ja, men jeg er ikke så god til pc og billeder! Håber på hjælp fra familien.
Vh Inge

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juli 2020 kl. 19.36

Mit bud vil være at de gule blade er uden betydning. Jeg kan se at vores egne pryd æbletræer, der står her på fælles arealet også har fået nogle gule blade og jeg tror at det skyldes varmen, men har ikke fundet belæg for denne påstand. Men træerne ser ellers fine ud nu. Jeg tror at det er en slags stress faktor de udviser..

Angående krøllede blade skriver plantedoktor Magnus Gammelgård at det skyldes de krøllede blade er et angreb af røde æblebladlus. Lusene sætter sig på de unge skud i juni. De sprøjter et sekret ind i vækstpunkterne, som får bladene til at krølle. Selvom lusene er væk i starten af august, bliver blade og skud ved med at krølle. De små deforme æbler kaldes luseæbler.

Der er ikke så meget, du kan gøre ved problemet nu, men skulle problemet opstå igen til næste år, skal du klippe grenene af, så snart du ser de første angreb i juni.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. juli 2020 kl. 8.02

Hej Inge T

I stedet for at have saksen parat og fjerne skud med lignende skadebillede (måske i en kommende vækstsæson) kan du overveje, om fx snyltehvepse, mejsefugle, mariehøns har gode levevilkår i æbletræets omgivelser.

Hvis der kunne skabes nye muligheder for disse - og andre ! - "hjælpere" i din have, bliver problemerne med såkaldte skadedyr mindre. Hvis der er brug for det, kan du måske finde gode forslag i i nogen af de syv små temaartikler om at skabe mere vild natur i haverne.
Der er link til artiklerne i "Skab mere vild natur med en ny haveæstetik" (brug søgefeltet øverst på denne side).

Venlig hilsen
Lone

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juli 2020 kl. 10.04

Problemet er bare at det er en langsigtet løsning og som vil tage år, så hvis man står med et akut problem er det ikke sikkert at man lige tænker i de baner.

Desuden kræver det en stor viden, som er svær at skaffe, da det er mit indtryk at der i blandt økologer, bl. a på Facebook, er stor uenighed om hvad en vild og insekt venlig have er for noget. Meget af snakken går bl. a på om man skal plante stauder, der ikke er hjemmehørende i den danske natur, men som gavner de vilde insekter, da de er gode fødekilder eller om man skal invitere den danske vilde natur indenfor koste hvad det ville...og hvad er den vilde natur så for noget? Er skvalderkål f. eks en hjemmehørende art? , selvom den blev indført fra middelalderen. Er sommerfugle busken en som vi burde bevare af hensyn til vores sommerfugle selvom denne også er invasiv.?

Mange haveejer vil sikkert gerne gøre mere for insekt livet, hvilket er mit indtryk, bare ikke hvis det er forenelig med en rodet have eller at lade hvepseboet være. Har man først fået hvepse skal de væk for hver en pris også selvom de måske gøre en stort arbejde med at bekæmpe skadedyr.. Dette ser folk bare ikke. For dem er de skadedyr.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2020 kl. 20.36

Jo, vi er nogle folk, der godt kan se nytten af hvepse. Det er først i efteråret, at de bliver generende.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juli 2020 kl. 20.52

Jeg tror ikke at jeg har mødt en biavler, der ikke er blevet spurgt om ikke vi kunne bruge de hvepse som folk havde rundt omkring i haven, hvilket godt nok chokerende mig. At folk ikke kender forskel på bier og hvepse og derfor ved hvad en vi arbejder med. Men det er sikkert at når til juli - august, at så bliver vi kontaktet af forskellige haveejere, der har problemer med hvepsene og så kan vi prædike alt fornuft ud over dem om bevarelse af disse insekter... Det hjælper bare ikke.hvis ikke jeg fjerner dem.. Gøre andre det. Derimod går det lidt nemmere med humlebien, som er fredelige i folks bevidsthed.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 5. juli 2020 kl. 23.06

Hej.
Tak for jeres indslag. Det har givet stof til eftertanke.
Vh Inge

Nyt svar til emnet »Belle Boskop træ med gule blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Belle Boskop træ med gule blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider